Nedstängningen av Volvo Cars i Sverige och i USA sker mellan 26 mars och 14 april, det är ungefär tio produktionsdagar, enligt Stefan Elfström på Volvos pressavdelning.

– Det blir inga uppsägningar, bara korttidsarbete, säger han.

Korttidsarbete är en av regeringens krisåtgärder vilket möjliggör att de anställda permitteras och där staten skjuter till runt halva lönekostnaden.

– Ambitionen är att därefter gå tillbaka till normal produktion igen, säger Elfström.

Enligt honom har Volvo Cars egentligen möjlighet att köra fabrikerna, materialkedjorna fungerar fortfarande, men att bolaget nu ändå låter de anställda vara hemma i det akuta hälsoläget. Men det finns förstås också ekonomiska skäl, varför produktionen nu stoppas.

– Efterfrågan kommer att påverkas, speciellt i södra Europa, säger Elfström.

Flera fabriker berörs

De berörda fabrikerna i Sverige ligger i Torslanda, Skövde och Olofström, Gent i Belgien och fabriken i South Carolina, USA.

"Med hjälp av värdefulla stödprogram som kommit på plats via regeringen och myndigheter, har vi kunnat agera snabbt”, skriver vd Håkan Samuelsson i en kommentar.

Enligt Volvo finns indikationer på att den kinesiska bilmarknaden återvänt till det normala. Tidigare i mars öppnade också Volvo sina fabriker där.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Foto Jonas Ekströmer/TT

Lastbilsjätten permitterar också personal

Under fredagsförmiddagen kom också beskedet från lastbilstillverkaren Volvo AB att man tills vidare permitterar personal.

Det handlar om 20 000 anställda, enligt Volvos presschef Claes Eliasson.

”Det pågår en organiserad nedstängning av vår svenska verksamhet, med undantag för ett fåtal nyckelfunktioner. Det är med tanke på rådande omständigheter inte möjligt att bedriva affär vare sig här eller på andra marknader utan nu är det bättre att snabbt anpassa sig till rådande läge och samtidigt planera för en återgång”, skriver Volvos koncernchef Martin Lundstedt i en kommentar.

Att verksamheten i Sverige gradvis stängs ner handlar enligt Volvos presschef i första hand om en följdeffekt av smittskyddsåtgärder som vidtagits i andra länder.

– Tittar vi på Frankrike och Belgien som häftigt begränsat möjligheten att producera så leder den personalbristen i de produktionsanläggningarna till en materialbrist i övriga systemet. Det leder till att det i stort sett är omöjligt att upprätthålla den normala verksamheten i bolaget, säger han.

– Då är det oerhört viktigt att skydda våra medarbetare genom att använda de verktyg som finns, exempelvis korttidspermitteringar.

Till vilket pris?

Korttidspermitteringarna som förhandlats fram med facket gäller från nästa vecka och tillsvidare, enligt Claes Eliasson.

– Tidsaspekten är svår att svara på. Det handlar i stort sett om när världen kommer tillbaks till normala omständigheter igen.

I pressmeddelande väcker Volvochefen också frågan om priset av att stänga ner hela samhällen.

”Vi måste hitta en balans i diskussionen om effekterna av covid-19 för att inte skada vare sig våra medborgares hälsa eller Sveriges ekonomi. Detta är en svår men nödvändig diskussion att ha, för att hjälpas åt att tillsammans ta oss ur en mycket svår situation och där vi behöver tänka både på kortsiktiga och långsiktiga effekter för samhället”, skriver han.

Volvo Cars stänger sin svenska produktion nästa vecka, enligt vd Håkan Samuelsson. OBS: Arkivbild.

Foto Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT