Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Thomas Morell (SD): Polisen borde lägga mer tid på den olagliga yrkesmässiga trafiken

Under vecka 42 har polisen sin yrkestrafikvecka och skall då ägna särskild uppmärksamhet åt den yrkesmässiga trafiken. Det är naturligtvis bra, men varför en särskild vecka, borde inte polisen ägna mer tid åt att stävja den kriminella verksamheten inom transportnäringen? Så inleder riksdagsledamoten Thomas Morell från Skaraborg sin debattartikel.

Alla som följt debatten de senaste åren vet att den olagliga yrkesmässiga trafiken i Sverige är omfattande. De som möjligen har missat budskapet är regeringen, eller i vart fall har de inte tagit problemen på allvar.

För några dagar sedan publicerades en artikel i Sydsvenskan där tullen gjort narkotikabeslag på flera ton i tunga fordon. Tullen har effektiviserat sina arbetsmetoder och det ger uppenbarligen resultat. Situationen är den rakt motsatta för trafikpolisen, där minskar istället resurserna på väg och det får givetvis konsekvenser. Inte nog med att seriösa åkeriföretag förlorar transportuppdrag när den olagliga yrkesmässiga trafiken tar allt större marknadsandelar, den brottsliga verksamheten stärker också de kriminellas ekonomiska muskler.

De kriminella nätverken kontrollerar numera en stor del av de logistikflöden som finns i Sverige. Flöden som nyttjas för att transportera smuggelgods såsom narkotika, vapen, sprängämnen, alkohol eller människor. I motsatt riktning åker stöldgods ut ur landet och det har bilägare, båtägare och jordbrukare bittert fått erfara.

Sverige är, bokstavligt talat, ett smörgåsbord för kriminella nätverk. Det är åtta år sedan som polisen kunde konstatera att det fanns ett samband mellan den olagliga yrkesmässiga trafiken och annan kriminell verksamhet.

De kriminella har ostört kunnat bygga upp ett väl fungerande nätverk där vägarna och tunga fordon är en viktig del i deras verksamhet. Staten har däremot gjort tvärtom, de har avvecklat sin kontrollverksamhet på väg och ersatt många duktiga poliser och bilinspektörer med automatiska kameror och en fullständigt meningslös verksamhet med statistikkontroller hos Transportstyrelsen.

Visst är det bra med en särskild vecka för kontroll av den yrkesmässiga trafiken, men det räcker inte. Skall vi stoppa näringstillförseln till de kriminella nätverken måste kontrollerna på väg öka avsevärt.

Lagstiftningen bör också skärpas i vissa delar och straffen höjas. Den viktigaste åtgärden är dock att införa ett tydligt beställaransvar med kännbara konsekvenser för de företag som nyttjar den olagliga yrkesmässiga trafiken. Förare tvingas köra långt mycket mer än vad som är tillåtet och det utsätter andra trafikanter för direkt livsfara. Dessutom sätter det den sunda konkurrensen ur spel.

Sverigedemokraterna har lagt ett antal motioner i Sveriges riksdag för att effektivt bekämpa de kriminella nätverken. Nu är det dags att en riksdagsmajoritet tar upp kampen mot de kriminella nätverken!

Thomas Morell (SD), riksdagsledamot

Vill du också skriva en insändare? Gör din röst hörd – här kan du lämna in din text.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel