Så släpptes nyheten att Skövdes ansökt om att vara med och tävla om titeln ”Årets stadskärna”. Och det skapade ju väldigt mycket engagemang, både ris och ros. Men innan man skriver nedsättande kommentarer om sin egen stad, som många gjorde på SN:s Facebook igår (vilket i sig är märkligt – då det på sätt och vis handlar om självförakt när folk gör det), behöver man kanske titta på lite fakta:

Det var 14 nyetableringar i markplan i city förra året, betydligt fler än som lade ner. Handelsindex visar på att tillväxten i vår stadskärna är på plats 3 av kommuner i samma storlek, i hela landet. Kulturhuset kränger cirka 50.000 biljetter årligen. IT/Spelbranschen tar till vara på lokal kompetens från Högskolan, står för 700 arbeten, omsätter hundratals miljoner och breder ut sig över tusentals kvadratmeter i stan. Vi har kring 80 evenemang i stadskärnan varje år, från Cityrun och konserter till visning av fotbolls-VM.

Hotell och restaurang hade en omsättningsökning på Sverigeledande 12 procent åren 2017-18. Betänk att vi för femton år sedan vare sig kunde käka sushi, indiskt, sydamerikanskt, tapas eller ramensoppa här. Inte heller fanns någon saluhall. För tjugo år sedan fanns inte hälften av de uteserveringar vi nu har sommartid. Den kulinariska utvecklingen är fenomenal!

Visst backar beklädnadshandeln här, som överallt – och det är viktigt att vi både känner starkt med dem som drabbas och agerar för att ändra trenden. Utvecklingen är dock del av en global omställning och inte en Skövdespecifik utmaning. Dock backar beklädnad betydligt MINDRE i Skövde centrum än snittet i övriga landet, vilket är väldigt bra med tanke på att vi har så tuff konkurrens från nyetablerad externhandel.

Framför allt har Skövde centrum nödvändiga samverkansprocesser underskrivna och i full funktion – som gör att exempelvis kommun och fastighetsägare och övriga intressenter gemensamt verkar för platsen. Här samverkar vi fullt ut kring aktiviteter, etableringar, stråkutveckling, fysisk miljö, trygghet och mycket annat. Den biten väger tyngst hos juryn för Årets Stadskärna.

Det är SÅNT som juryn tittar på. Inte att Åhléns eller Mc Donald’s lagt ner, vilket dom beklagligen gör i massor av stadskärnor. Torghandel är inte heller något tungt kriterium i sammanhanget, även om det är tråkigt att den till viss del lyser med sin frånvaro här. Däremot har vi fått flera foodtrucks och en saluhall som kompletterar utbudet i staden. DET är positivt!

Filip Rapp, del i Citysamverkan