Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skaraborgsk (M)otion: ”Begränsa antalet hastighetsbegränsningar”

Skaraborgsavdelningen har lämnat in sex motioner till årets kongress med M Sverige – mötesplats för bilister, som hålls i april. På plats att försvara dem är Ulla-Britt Hagström och Anne Johansson.

De skaraborgska motionerna handlar enligt ett pressmeddelande om rättvis beskattning av bilismen, för många hastighetsgränser som medför osäkerhet, synkontroll vid körkortsförnyelse, ändrade regler vid signalövervakade övergångsställen, utbyggnad av accelerations- och retardationssträckor samt ett ungdomskoncept för medlemskap.

– Klubben önskar att förbundet driver frågan om att all beskattning av fordon ska ske på lika villkor oavsett drivmedel. Alla fordon använder vägar och gator och är betjänta av god vägstandard, kommenterar Ulla-Britt Hagström i pressmeddelandet.

– Skattesystemet idag missgynnar fordon som drivs av bensin och diesel och drabbar därför dem som bor på orter där det är långt mellan laddplatser. Dessutom där behovet av fordon för att kunna leva och verka är stort på grund av låg kollektivtrafik, tillägger hon.

Skaraborgsklubben önskar också att antalet hastighetsgränser kraftigt reduceras och att likvärdigheten i Sverige ökar. Många bilister upplever stor osäkerhet gällande hastighetsgränser.

De ändras successivt olika inom geografiska områden och inte alltid med logisk förklaring och varierar alltifrån 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 till 110 – 120 km/h. Länder omkring Sverige har mera tydliga gränser.

– Miljö, lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp blir inte resultatet av ryckig körning och inbromsning mellan kameror, menar Hagström.

– En ytterst olämplig hastighet är 80 km/h, eftersom lastbilar hamnar för tätt bakom personbilen och stressar föraren. Flera personbilsförare vill ofta också köra förbi lastbilar och olycksrisken är stor.

Synkontroller förs fram som viktiga. Många bilister kör bilar, omedvetna om sin otillräckliga synförmåga och utan synhjälpmedel. Det medför större risker och onödiga olyckor i trafiken.

– I samband med körkortsförnyelse från det att körkortsinnehavaren fyllt 40 år, ska körkortsinnehavare genomföra synkontroll, vid ackrediterat företag, med godkänt resultat, för att erhålla ett nytt körkort, anser vi i M, påpekar Hagström.

För att undvika onödig väntan vill Skaraborgsklubben att Riksförbundet undersöker om de regler för signalövervakade övergångsställen som finns i Storbritannien är lämpliga att införa i Sverige. Man vill också be förbundet om åtgärder och kontakter så att fler vägar kompletteras med retardations- och accelerationssträckor.