Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Scania flaggar för stora neddragningar

Lastbilstillverkaren Scania räknar med att personalstyrkan kan behöva minskas med 5 000 medarbetare, alltså nästan tio procent, i coronakrisens spår. Upp till 1 000 tjänstemän i Södertälje omfattas, enligt Scaniachefen. På börsen är det tummen upp till beskedet.

Efter den akuta kassaflödeskrisen till följd av coronapandemin och smittskyddsåtgärder tornar nu en djup och långvarig efterfrågekris upp sig för transportsektorn, enligt Scaniachefen Henrik Henriksson.

– När vi ser framåt så kommer efterfrågan inte komma tillbaka på ganska lång tid, säger han till TT.

Aktien i Scania stiger med 4,4 procent på Stockholmsbörsen efter beskedet, vilket reducerar kursraset sedan årsskiftet till 34 procent.

Varsel av fast anställda

I totalsiffran 5 000 – där varsel som redan har hunnit läggas under krisen ingår – kommer även uppsagda med visstidsanställning och konsulter att räknas in. Men det går enligt Henriksson inte att utesluta att även fast anställd personal till slut måste varslas om uppsägning.

Och det brådskar med åtgärderna, för att snabbt få ned kostnaderna, enligt Henriksson, som tillägger att Scania även ser över själva företagsstrukturen och alla fasta kostnader.

– Både ur ett industriellt och kommersiellt perspektiv.

Lisa Lorentzson, ordförande för akademikerfacket på Scania, hoppas det ska gå att klara den stora krisomställningen utan varsel, precis som under finanskrisen.

– Det är ett estimat utifrån att vi inte gått ned på en mer detaljerad nivå. Den siffran kan naturligtvis komma att ändras, säger hon om Scanias beräkning av övertaligheten på 1 000 medarbetare bland tjänstemännen i Södertälje som koncernledningen tagit fram.

Fem dagars arbetsvecka

Koncernledningens dystra besked kommer samtidigt som Scania, efter två månader präglade av omfattande produktionsstopp och permitteringar, i veckan tar steget tillbaka till fem dagars arbetsvecka inom produktionen.

– Vissa delar av bolaget jobbar nu på som aldrig förr. Till exempel produktionen, som snabbt ska beta av vår orderbok och se till att vi behåller vårt kassaflöde. Och våra servicetekniker ute i våra verkstäder runt om i världen jobbar också dag och natt för att hålla kunderna rullande, säger Henriksson.

– Sedan har vi då administrativ personal och personal inom forskning och utveckling som bara jobbar kanske två dagar per vecka, tillägger han.

Enligt ett nytt avtal med facken som sträcker sig fram till årets semester ska permitteringsgraden i snitt bland tjänstemännen ligga på omkring 60 procent under perioden.

Återhämtningen i Asien, med Kina som draglok, ser stabil ut för Scania.

– Men vi tror inte det mönstret kommer att följas i Europa och Latinamerika, som är våra huvudmarknader. Det beror lite på vad det sker för andra underliggande strukturförändringar i regionen. Det är ganska politiskt rörigt i Latinamerika till exempel, säger Henriksson.

Sverige sticker ut

Han vill inte beskriva orderingången under april–maj. Men från Scanias cirka 400 000 uppkopplade lastbilar runt om i världen kommer dock en mycket dyster bild, om man räknar hur välfyllda lastbilarna är och hur många kilometer de kör.

I Sydeuropa var nedgången som värst 35 procent för några veckor sedan, enligt Henriksson. Det har nu återhämtat sig något till 15–20 procent. I Tyskland föll det först cirka 20 procent, medan det nu är cirka 10 procent lägre fraktkilometer per ton jämfört med före krisen.

Sverige sticker ut, med minst nedgång i hela Europa på bara några enstaka procent, enligt Henriksson.

En annan indikator som visar på det kärva läget är enligt Henriksson att 20–25 procent av Scanias leasingkunder begärt uppskov med betalningar.

Reserestriktionernas effekter är också tydliga.

– Tittar man på långfärdsbussar, som kör turister runt om i Europa, är trafiken ned med nästan 90 procent.

Joakim Goksör/TT

Tobias Österberg/TT