Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så vill regeringen stoppa lastbilsfusket på vägarna i Sverige

Polisen behöver hjälp från andra med kontroller av yrkestrafik och utländska lastbilar på vägarna, anser regeringen. En utredning ska föreslå effektivare kontroller mot fusk och osund konkurrens. Centerpartiet välkomnar utredningen men vill inte se förslag som stryper konkurrens.

Utredningen får till den 1 mars 2021 på sig att komma med förslag om hur arbetet och organisationen av kontrollerna på vägarna kan bli bättre. Men fyra månader före det, den 30 november 2020, ska utredaren komma med förslag om att låta det som regeringen kallar trafiksäkerhetskontrollanter sköta nykterhetskontroller på vägarna samt om regelbrott av olika typer kan straffas med sanktionsavgifter i stället för böter. Sanktioner gör det möjligt att ta ut avgifter direkt, på plats, i stället för att skicka böteslappar som kanske aldrig betalas.

– Jag vill se bättre och effektivare kontroller och jag har talat om en yrkestrafikinspektion, en samlad organisation som ser till att det blir ordning och reda på vägarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i samband med en pressträff om utredningsdirektiven.

Vill se lika regler

– Det måste bli schyssta konkurrensvillkor så att svenska åkerier inte får konkurrera med de som har dumpade löner eller sämre fordon, vi måste se till att det blir lika regler, säger Eneroth och hänvisar till att trafiken med utländska lastbilar också inom Sverige ökar, så kallat cabotage.

Centerpartiets trafikpolitiske talesperson, Anders Åkesson, välkomnar utredningen.

– Det är inte en dag för tidigt. Det är oerhört viktigt att vi har sunda förutsättningar för konkurrens i åkerinäringen och kör man sönder den med fusk så drabbar det svensk industri, säger Åkesson.

Men han varnar regeringen för att slå in på protektionistiska förslag. Han anser, till exempel, att det krav som nu är infört på vinterdäck på alla hjul på lastbilar som kör in i Sverige på vintern går för långt.

”Länge oroats”

– Det har inget med trafiksäkerhet att göra, säger Åkesson som anser att det hade räckt med det krav på vinterdäck på svängande och drivande axlar.

Åkesson anser också att myndigheterna redan idag kan samordna sitt arbete bättre, utan att skapa nya.

Transportföretagen, branschorgan för åkerierna, säger att mer och bättre kontroller måste till och välkomnar utredningen.

"En sund konkurrens inom svensk åkerinäring förutsätter en effektiv och väl fungerande tillsyns- och kontrollverksamhet”, säger Transportföretagens vd Mattias Dahl i ett pressmeddelande och tilläger att de länge oroats över trafikpoliserna blivit färre.

TT