Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Olssons får pengar till gasdrivna lastbilar

Olssons Åkeri har fått miljöbidrag för att köpa två nya lastbilar med Volvos nya gasmotor. Totalt bidrar Naturvårdsverket med 480 000 kronor till företagets investering på 4,4 miljoner.

Tidigare i år ansökte Olssons åkeri om ett miljöbidrag från Naturvårdsverket inför ett köp av två nya gasdrivna Volvolastbilar. Nu har man fått ett positivt besked på sin ansökan.

Läs mer: Olssons gasar på för att få gas i tanken

– Jag trodde knappt vi skulle få det, men det fick vi så jag är jätteglad. Nu ska vi trycka på knappen och beställa bilarna. Sedan hoppas jag att vi får dem innan årsskiftet, säger Mathias Olsson.

Totalt ska företaget betala 4,4 miljoner kronor för de två bilarna. Bidraget på 480 000 kronor motsvarar 50 procent av den förhöjda kostnaden som investeringen medför, jämfört med om man hade köpt två dieseldrivna fordon.

– Det är verkligen ett bra bidrag som gör det möjligt för oss att köpa fordonen. Naturvårdsverket bedömer uppenbarligen satsning som så intressant att de vill vara med och stötta, säger Mathias.

Han konstaterar vidare att inköpet av de båda gasdrivna bilarna ett stort steg i rätt riktning i företagets miljöarbetet.

– Vi måste verkligen börja jobba med den här tekniken. Man läser varje dag i tidningen om klimathotet. Vi vill göra vad vi kan för att minska vår påverkan på miljön och ser det också som ett konkurrensmedel mer än bara priset.

Märks det i branschen att miljöfrågorna har en större plats nu än tidigare?

– Jag upplever att miljötänket efterfrågas mer i dag. Bland annat handlar det om vilka bränslen vi kan köra på för att minska utsläppen, säger Mathias.

– Sen vill kunderna optimera transporterna för att spara miljön. Det är många som kombinerar väg med tåg för att göra det så bra som möjligt.

Med två gasdrivna Volvobilar i flottan blir Olssons åkeri även en rullande ambassadör för Volvo GTO:s nya motor. Mathias menar att man gärna tar sig an den uppgiften.

– Det är roligt att Volvo går i framkant för miljön och tekniken. Nu måste de få ut bilarna på marknaden och efterfrågar det här köpet, och vi får samtidigt möjlighet att testa tekniken så vi kan erbjuda den till övriga kunder framöver.

Rent praktiskt kommer de nya motorerna kräva lite specialrutiner för chaufförerna i samband med tankning, då den flytande gasen är mycket kall, nedåt minus 40–50 grader.

– De kommer dels behöva ha handskar och ansiktsvisir, sen kan man även behöva ha ett förkläde vid själva tankningen.

– Men det är kylan som är farlig. Risken för explosioner är i princip obefintlig tack vare omfattande säkerhetssystem, konstaterar Mathias Olsson.

De båda nya bilarna kommer att användas för köra Volvo GTO:s motorer från Skövde till Göteborg. Då det just nu bara finns sex tankställen för flytande gas i landet, varav en i Göteborg, är det bara den rutten som Mathias Olsson just nu ser som möjlig för de båda gasdrivna fordonen.

I takt med att fler bilar med gasmotorer börjar rulla på vägarna, så räknar Mathias med att fler tankställen kommer att anläggas.

– När bilarna kommer i trafik så måste även den utbyggnaden ta fart, tror Mathias Olsson.