Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mittmedias affärsansvarige: ”Tillsammans blir vi starkare”

På tisdagen stod det klart att Hall Media tecknat avtal om att sälja hela tidningsgruppen till Amedia och Mittmedia. – Ju fler som går tillsammans, desto större möjligheter har vi att lyckas, säger Mikael Nestius, affärsansvarig för Mittmedia.

Mikael Nestius är nöjd med avtalet som ska göra Mittmedia och Amedia till nya ägare av tidningskoncernen Hall Media.

– Det här är en del av den process vi håller på med nu för att få lokaltidningarna i Sverige att överleva och gå stärkta ur den situation som är nu. Tillsammans blir vi starkare, säger han.

Den situation som han syftar på är dagspressens utmaningar med att ställa om från print till digitalt och det stora tappet som görs på annonsmarknaden.

Länstidningen stoppas tills vidare

Om Konkurrensverket godkänner affären kan det vara ungefär fem veckor bort. Tills dess kommer mycket av den pågående utvecklingen inom Hall Media, med bland annat en länstidning att stå stilla.

– Vi avvaktar med att genomföra länstidningarna tills vi har förstått hur det är tänkt fullt ut och vet om det är rätt strategi framåt, säger Mikael Nestius.

– Under processen med Konkurrensverket får vi inte påverka något, så vi ska under de kommande ungefär fem veckorna försöka att förstå och lyssna så mycket vi kan.

Mikael Nestius säger också att Mittmedia tillsammans med Hall Media kommer att bilda en gemensam affärsenhet framåt.

Men exakt hur det kommer att se ut är alltså för tidigt att säga.

Han konstaterar också att Mittmedia redan i dag är starkt präglade av Amedia och att grundstrategin är att arbeta med starka lokala varumärken och med nära journalistik.

Mediekartan i Sverige ritas om

Amedia är en stor norsk mediekoncern, som förutom att äga ett 70-tal norska lokaltidningar även äger 20 procent av Mittmedia. Mittmedia, som har 28 tidningar i Sverige, ägs av Amedia till 20 procent och av Bonnier News till 80 procent. Bonnier News är i sin tur är en koncern som bland annat äger dagstidningarna Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri, Sydsvenskan och Helsingsborgs Dagblad.

Den här affären innebär att mediesverige mister en självständig spelare, Hall Medias nuvarande ägare, och går mot större ägarkoncentrationer – vad tänker du om det?

– Det går inte att vara en enskild liten spelare i de stora processer som sker just nu. För att bygga tekniska lösningar och skapa tillräckligt attraktiva annonsaffärer måste man gå ihop. För Hall Media, som varit en halvstor aktör, är det tufft, säger Mikael Nestius.

Bonnier News ökar sitt inflytande

Mikael Nestius säger också att det finns en risk med stora ägarkonstellationer, men att det är en fråga med många aspekter.

– Hall Media är ju redan väldigt starka på sin marknad, så istället blir det här en möjlighet att i ännu större skala göra bra saker, säger säger Mikael Nestius.

– Bonnier News har ju också minskat sitt ägande i Sverige genom försäljningen av TV4.