På grund av corona-krisen har många av Skövdes företag utökat sin verksamhet med hemkörning av varor för de som inte vill lämna hemmet. Här finns blom- och klädaffärer, sportbutiker och flera restauranger.

En av de restauranger som börjat med hemkörning av luncher är Libanon Meze och bar, som drivs av Foad Karadag.

– Vi började med hemleveranser i måndags, och det startade lite trögt, men ökar efterhand. Just nu fick jag in en beställning på 20 luncher som ska levereras, och jag hoppas komma upp i mellan 40 och 50 varje dag, säger Foad, samtidigt som han tar emot lunchgäster till restaurangen.

– Luncherna har väl gått ner med ungefär hälften, men hemleveranserna är ett nytt sätt att få in pengar.

Foad har ännu inte behövt varsla någon av den heltidsanställda personalen, men tvingas dra in på timanställda.

– Jag försöker se ljust på situationen, men värst är tappet av kunder på helgerna då vi har kanske 10 till 20 procent av normal beläggning.

– Man förstod ju att det skulle bli lågkonjunktur, men inte att det skulle slå så här hårt och snabbt, säger Foad Karadag.

Märkt ökning

Även andra branscher har hemleveranser till dörren för den som så önskar. I klädbutiken Hennings jobbar Jack Börjesson, som är en av ägarna.

– Vi har egentligen haft det tidigare också, men har definitivt märkt av en ökning nu, när vi gått ut och påmint om att möjligheten finns.

– Min delägarkollega, Peter Larsson, har hittills skött leveranserna, och han har varit Skövde runt, men även i Mariestad, Skara och Lidköping, där vi också har en butik.

Enligt Jack märks däremot en tydlig minskning av det naturliga kundflödet i centrum.

– Vi krigar på och försöker se möjligheterna, framförallt kanske genom att marknadsföra oss på sociala medier och via vår webbsida.

Mer än fördubblats

Också matvarubranschen kör hem varor till kundernas dörrar. På Stora Coop Nolhaga sköter man kedjans hemleveranser i Skövde.

– Vi började med hemkörning i månadsskiftet november-december, och det har ökat efterhand, men de två senaste veckorna har försäljningen mer än fördubblats, säger Magnus Morell, som är stormarknadschef.

– Vi har nått taket för vad vi klarar av och kan faktiskt i nuläget inte öka mer på grund av personalbrist.

Något som går bra just nu är lagringsbara livsmedelsprodukter.

– Folk säger att de inte hamstrar, men vi säljer helt sanslöst mycket av mjöl, gryn, konserver som fiskbullar och soppor, pasta och ris. Både via hemleverans och i varuhuset.

– För att inte tala om toapapper. I onsdags sålde vi lika mycket på en dag som vi normalt gör på en vecka, säger Magnus och visar de urplockade hyllorna.

Just det att folk köper på sig onödigt mycket varor gör Magnus bekymrad.

– Om alla handlade bara så mycket de själva behöver skulle mycket vara vunnet.

Enligt Magnus är det ingen brist på varor från leverantörerna, utan det hänger på att distributionsleden har mycket att göra och även de är drabbade av personalbrist.

– Var solidariska mot varandra, för det är ju faktiskt så att de som har mest behov av att ha mat hemma är våra äldre. De kan inte bunkra eftersom de ofta har svårt att få hem stora mängder varor, säger Magnus Morell.

Magnus Morell, stormarknadschef på Stora Coop Nolhaga, konstaterar att toapappret har en strykande åtgång och att många hamstrar. "Om alla handlade bara så mycket de själva behöver skulle mycket vara vunnet".