Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många åsikter om backen från Vitesse

 
Billingeprojektet i Skövde
Visa alla artiklar

Granskningstiden för de båda detaljplanerna Billingehus 1 och 2 har gått ut. Slalomklubben Vitesse, som bedriver verksamhet i backen, har haft en hel del åsikter om förslaget.

Detaljplanen för Billingehus 2 gäller bland annat utbyggnaden av slalombacken. Förslaget var ute på samråd i våras och har nu även genomgått granskning, där yttrandetiden nu gått ut.

Slalomklubben Vitesse har varit flitiga både under samrådet och granskningen. Bland annat har man tyckt till om backens utformning ur olika synvinklar och gett uttryck för vilken typ av liftar som är mest relevanta för ändamålet.

Lennart Lundqvist sitter i klubbens styrelse och har varit med och formulerat yttrandena. Han konstaterar att en springande punkt är att det saknas en bra illustrationsplan för nedfarten.

– Illustrationen över backen är mycket mager avseende de ingående komponenterna. Därför är det också svårt att se exakt hur det är tänkt. Som exempel är parkeringen vid Dalvägen ritad in i minsta detalj, så det är inte konsekvent, säger Lennart Lundqvist.

– Vi tycker det är mycket märkligt att man gör ett detaljplaneförslag som inte visar hur det fungerar. Frågan är då vad gör man när man kommer till den slutliga utförandeprocessen och det visar sig att det inte fungerar?

Som exempel konstaterar han bland annat att liftarnas placering i förhållande till varandra inte framgår med exakthet, vilket är en svaghet.

– Ska det vara tre liftar måste det vara utlagt var de ska ligga, annars blir det konflikter, det vet vi, säger Lundqvist.

I sitt svar efter samrådet hänvisade kommunen till att detaljplanen inte styr sådana saker exakt. Det svaret tycker Lundqvist inte är helt relevant.

– Det är att skjuta problemet framför sig. Det är i det här fasen som allt ska planeras, menar han.

Klubben har även åsikter om backens utformning. Som förslaget nu ser ut blir fallhöjden i den nya nerfarten för dålig menar man och vill därför utöka det så kallade R-området för att ”säkerställa en ny nedfart som fungerar för såväl åkare som drifts- och underhållspersonal.”

– Nedfarten går inte tillräckligt högt och den norra nerfarten är heller inte tillgänglig på ett bra sätt. Man måste åka zick-zack i liftarna för att komma till toppen av den, konstaterar Lundqvist.

Man anser också att dalstationen som den ser ut i förslaget är för smal för att det ska vara riktigt optimalt.

– Ytan ska betjäna en huvudlift, en släplift och en lift till ett barnområde, som dessutom bör vara inhägnat av säkerhetsskäl.

– Det är en för liten yta menar vi, så den behöver justeras på olika sätt. Annars blir det för trångt och då blir folk förbannade och åker till någon annan anläggning i stället.

Klubben även haft åsikter om vilken lift som är mest lämplig. Här delar man inte kommunens övertygelse om att en gondollift är bästa alternativet

– Vi har velat trycka på vikten av att optimera huvudliften. I förslaget riktar man bara in sig på en gondollift, men det fungerar inte i driften, menar Lundqvist.

– Däremot är en telemixlift, som kan varieras efter behov optimal. Det förslaget nämnde vi redan i samrådet och nu har det också kommit upp som ett alternativ.

Utöver nämnda åsikter har klubben även haft en del att säga om en del teknikaliteter. Sammantaget understryker Lennart Lundqvist att allt syftar till att få en så bra lösning som möjligt nu när en så stor och högprofilerad investering ska göras.

– Det ska vara högsta kvalitet på allt, från början till slut. Missar man på någon punkt blir det aldrig bättre än den svagaste länken, så det gäller att tänka till före och göra allt rätt från början.