Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Tacka polisen i stället för att varna andra bilister

Fortkörningsböter svider i plånboken, men är nödvändigt för att minska dödligheten i trafiken. Att varna andra bilister för en hastighetskontroll är dumt och farligt.

Polisen satte upp två fartkontroller, på riksväg 49 i höjd med Storekullen och på riksväg 47 i höjd med Ullene. Facit från de två kontrollerna: 33 bötfälldes för fortkörning. Elva av dem fick lämna ifrån sig sina körkort på grund av den behandling de gett gaspedalen. Det var fler än polisen hade väntat sig.

Två bilister rapporterades dessutom för att ha varnat andra trafikanter för poliskontrollen genom att blinka med helljuset. Det är ett synnerligen dumt och skadligt beteende. Dels, som polisen sa till tidningen, att du inte vet varför polisen står på platsen. Det kan vara för att eftersöka personer som misstänks för grova brott. Dels vet du inte vem du möter. Det kan vara en rattfyllerist minuter från en allvarlig olycka.

Men framför allt är det bra att polisen skriver ut böteslappar. Kontrollerna räddar liv, oavsett hur nesligt det kan kännas med böter för en annars laglydig bilist som råkat missa en 70-skylt.

2019 minskade antalet dödsolyckor i trafiken till 223 personer. Det var ett välkommet trendbrott sedan en tidigare stadig minskning upphört 2010. På Västra Götalands läns vägnät omkom 20 personer under 2019. Det var en kraftig minskning från 47 dödsfall föregående år och den lägsta siffran på hela 2010-talet.

Trendbrottet ger hopp om att riksdagens mål om högst 220 dödsfall på vägarna 2020 kan nås. Det är förstås fortfarande ett gott stycke från nollvisionen. I det fortsatta arbetet med att minska dödligheten är det enskilt viktigaste området – vad trafikanternas beteende anbelangar – att få fler att hålla sig inom hastighetsgränsen.

Trafikverket beräknar att 100 liv per år skulle kunna räddas om alla höll hastigheten. Som jämförelse beror mellan 70 och 80 dödsolyckor per år på rattfylleri. Varje enskild rattfyllerist är förstås mycket farligare än en enskild fartsyndare, men eftersom fortkörarna är många fler skulle en plötslig 100-procentig laglydnad få störst totaleffekt på hastighetsområdet.

Den här veckan har polisen i Sverige nationell trafiksäkerhetsvecka med särskilt fokus på den tunga yrkestrafiken. I huvudsak kommer man att granska vilo- och körtider samt lastsäkring och farligt gods – men rimligen görs också hastighetskontroller.

I en undersökning från 2016 konstaterade Trafikverket att 70 procent av de tunga lastbilarna kör för fort, att jämföra med "bara" 55 procent av personbilarna. Här har beställarna av yrkestrafiken ett ansvar att ta. Det kan vara att ställa krav vid upphandling och planera transporter på ett sådant sätt att det går att köra säkert.

En väsentligt bättre efterlevnad hos yrkestrafiken skulle sannolikt sprida sig till fler trafikanter, eftersom trafikrytmen påverkas av hur flertalet kör. Det är något för gemene bilist att tänka på, liksom attityden till polisens trafikkontroller.

Mitt i grämelsen över en fortkörningsbot kan det vara läge att sända en tacksamhetens tanke till polisen – i stället för att "hämnas" genom att varna andra bilister.