Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: SAS-miljarder en förlustaffär för landet

SAS får fem miljarder av skattebetalarna. Ska vi lägga en miljard i veckan på ett krisande bolag?

Svenska folket ger flygbolaget SAS fem miljarder kronor. Det meddelade näringsminister Ibrahim Baylan (S) på en presskonferens under måndag förmiddag.

Gåvan kommer dock med flera villkor: SAS utsläpp ska minska kraftigt och andra ägare måste också hosta upp för att det ska bli tal om de totalt 12,5 miljarder som detta nya räddningspaket håller. De stundande förhandlingarna mellan ägarna om rekapitaliseringen kommer ställa starka intressen mot varandra.

Exempelvis arbetar bolagets största privata ägare Wallenbergsfären aktivt med att få igång bygget av en tredje landningsbana på Arlanda i utbyte mot att stänga Bromma. Den kompromissen har Miljöpartiet försökt stänga ner helt.

Utan ny bana kan Arlanda dock få kapacitetsbrist år 2035, enligt den statliga ägaren Swedavias bedömning. Inget problem, tycker motståndare till flyget i sin nuvarande form.

Men redan 2025 kan svenskt kommersiellt elflyg finnas på plats om Göteborgsbaserade Heart Aerospace lyckas, vars räckvidd på 400 kilometer kan komplettera medeldistansrutter från Trollhättan-Vänersborgs flygplats till Köpenhamn och Stavanger, men även inrikesflyg till Stockholm, Visby och Borlänge.

Därför är det bra att Swedavia, som tappat en halv miljard i intäkter varje månad sedan mars, får tre miljarder av regeringen. Regionala flygplatser och klimatsmart flyg behövs för att bygga livskraftiga regionala ekonomier och balansera storstadscentreringen.

Ändå var Miljöpartiet snabba ur startgrindarna vid måndagens flyghets. Utsläppen från SAS ”måste minska väldigt tydligt”, enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Att skänka fem miljarder och kräva sänkta utsläpp är dock som att säga: Sluta flyg, annars tar vi handen från er. SAS har tre alternativ för att tillmötesgå kraven.

Bolaget kan uppgradera hela flottan, vilket redan påbörjats i och med köpet av nya bränslesnåla planen A320 och A350. Men det är en astronomiskt dyr process som kommer ta lång tid.

SAS kan också köpa mer biobränsle till sina flyg. Det kommer dock vara svårt, och därmed dyrt, eftersom utbudet är minimalt.

I Sverige finns inte en enda fullskalig produktionsanläggning. Den rödgröna regeringen har inte ens lagt något förslag för att öka produktionen, trots en färsk utredning om biojetbränsle. I en rapport från 2018 menade regeringens initiativ Fossilfritt Sverige att flyget inte kommer att klara att köra enbart på biobränsle förrän 2045.

Den politiskt mest synbara och effektiva åtgärden vore att lägga ner flyglinjer. Men ett sådant fokus på totala utsläpp, vilket MP och andra delar av politiken är besatta av, öppnar för ett trixande med ruttplanering och fler förlagda starter utanför Sverige för att artificiellt sänka utsläppen.

Inget av alternativen kommer att gå snabbt, vilket Bolunds klimatkämparkompani vet om. Snarare borde politiken i allmänhet uppmuntra långsiktiga minskningar av utsläppen per passagerare. Då kan man inte lägga stora summor på ett bolag som ständigt kräver nya statliga ingrepp.

Under hela 2000-talet har kris varit tätt förknippat med SAS. Och varje gång har staten förr eller senare räckt över pengar. Att en akut kris kommer över ett bolag i en långsiktig strukturell omvandling borde leda till en seriös politisk omprövning av ägarskapet när nuvarande ägaravtal mellan Danmark, Norge och Sverige löper ut i höst.

Ekonomiskt är räddningspaketet obegripligt. SAS finansiella nettoskuld låg i slutet av april på 30 miljarder kronor, enligt senaste kvartalsrapporten. Kort därefter delade Sveriges och Danmarks regeringar ut 1,5 miljarder kronor vardera till bolaget i en första räddningsaktion.

På sex veckor har Sveriges skattebetalare fått se 6,5 miljarder kronor gå till ett enskilt bolag som aldrig får lyft i lönsamheten. Det är svindlande. Hur ska lån hjälpa den skuldsatte? Och för vilket flyg är det som staten nu, enligt Ibrahim Baylans mening, tar ansvar för?

Inte är det elflyget, och därmed landet utanför storstäderna, som kan kvittera ut riktade satsningar. Det lär bli en dyr förlustaffär för Sverige.

Ledarredaktionen