Volvo Cars redovisar ett rejält vinstlyft i samband med den tredje kvartalsrapporten. Rörelsevinsten steg med 90 procent jämfört med samma period föregående år till 3 492 miljoner kronor.

Omsättningen lyfte samtidigt med 14,2 procent till 64 827 miljoner kronor och totalt sålde man 166 878 bilar, en ökning med 7,7 procent.

"Tillväxten i omsättning, vinst och antalet sålda bilar kommer tack vare ett starkt sortiment av våra suv-modeller liksom kostnadsbesparingar i form av nedskärningar i linje med våra förväntningar", skriver vd:n Håkan Samuelsson i rapporten.

Framförallt skedde en ökning på den kinesiska marknaden med en ökning på 20 procent jämfört med samma period 2018. I Europa, upp 5,7 procent liksom USA, upp 3,8 procent, noteras lägre försäljningslyft.

Volvo Cars skriver i rapporten att det försäljningen främst lyft efter stor efterfrågan för S90-modellen som tillverkas i just Kina.