Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kraftigt minskade priser för resenärer i kollektivtrafik

När det införs ett nytt zonsystem i höst i kollektivtrafiken i Västra Götaland ändras priserna drastiskt. Priset för en enkelbiljett mellan Skövde och Falköping halveras. För den som pendlar över flera kommuner i Skaraborg minskas priset för månadskortet med mer än en tredjedel.

Idag finns det 70 zoner i kollektivtrafiken i Västra Götaland, många kommuner utgör en zon. Från och med november i år blir det bara tre zoner. Den geografiskt största zonen omfattar hela Skaraborg och även Dalsland och stora delar av Bohuslän och Sjuhärad.

En resa mellan två kommuner i Skaraborg går därmed i en och samma zon, liksom en resa från till exempel Karlsborg till Strömstad, förutsatt att man inte tar vägen genom de två andra zonerna i Göteborg med omnejd.

Priset för en enkelbiljett i en zon blir 34 kronor. Detta kan jämföras med att det idag kostar 69 kronor att färdas mellan till exempel Skövde och Falköping.

Ett periodkort för 30 dagar för den som reser i flera kommuner i Skaraborg kostar idag 1 250 kronor. Från november blir kostnaden 795 kronor.

De nya priserna kommer att gälla även under 2021, det blir alltså ingen justering av priserna uppåt 2021 som annars brukar ske varje år.

Även priset för en spårvagnsresa i Göteborg blir 34 kronor, vilket är en höjning från dagens 30 kronor.

Enkelt system

En bärande tanke är att det ska vara ett enkelt och lättöverskådligt system för resenären.

– Vi hoppas nu att resandet får en skjuts uppåt, säger Alex Bergström (S) från Falköping, som är regionråd och andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden som på torsdagen fattade beslut om de nya priserna.

Intäkterna bedöms med de nya priserna minska för Västtrafik med 100-150 miljoner kronor och det finns även en stor osäkerhet kring detta.

Alex Bergström framhåller dock att resandet kommer att öka och även att regionen är beredd att använda eget kapital för att täcka ett eventuellt underskott, istället för att göra besparingar som att ta bort linjetrafik.

En möjlighet som nämns i beslutsunderlaget är också att kollektivtrafiknämnden tillförs ett större bidrag från regionen i budgeten, summan som nämns är en ökning med 100 miljoner kronor.

Många kommuner i regionen erbjuder seniorkort till sina äldre invånare, som de kan åka gratis i kollektivtrafiken med. Detta kommer inte att förändras med det nya zonsystemet. Eftersom seniorerna får möjlighet att resa gratis i ett väsentligt större område i det nya systemet kommer Västtrafiks kostnader att öka, enligt en beräkning med 2-4 miljoner kronor.

Hur mycket kostnaderna egentligen ökar ska undersökas under nästa år och från 2022 ska priset som kommunerna betalar till Västtrafik för seniorkorten justeras.

Finns det risk att kommuner sparar in på seniorkort om kostnaden för kommunerna ökar?

– Vi vet inte vad kostnaden blir i de geografiskt större områdena, kostnaden kommer att öka, men med hur mycket vet vi inte. Det nuvarande systemets kostnader gäller även under 2021. I dagsläget är jag inte så orolig för seniorkorten. Jag tror att vi kommer att hitta en modell där vi ändå kommer ner i pris, säger Alex Bergström.

Som en möjlighet nämner han att det i andra regioner finns en modell där seniorer lägger en mindre summa, som hundra kronor, för att få tillgång till seniorkort.

Mångårigt arbete

Arbetet med att ta fram det nya zonsystemet har pågått i ungefär åtta år. Alex Bergström har varit med i kollektivtrafiknämnden och Västtrafiks styrelse under 2010-talet.

– Kul att vi äntligen är i hamn med detta beslut. Jag tror att det blir attraktivt för resenärerna, säger han.