Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Nykterhetsrörelsen är emot gårdsförsäljning av alkohol

Under 2020 har frågan om gårdsförsäljning åter hamnat i fokus, trots att flera tidigare utredningar visat att det inte är förenligt med det svenska monopolet. Detta menar nykterhetsorganisationen IOGT-NTO i Skövde i sin insändare.

IOGT-NTO har granskat hur det hela hänger ihop och det visar sig att Sveriges största sprittillverkare skulle bli de stora vinnarna. De använder alltså uttrycket ”gårdsförsäljning” för att öppna porten för privat alkoholförsäljning i Sverige, vilket skulle gynna dem själva mest.

Det har länge varit tydligt att Sveriges alkoholmonopol riskeras om gårdsförsäljning införs. Samtidigt finns en stor okunskap kring vad gårdsförsäljning faktiskt innebär och skulle medföra bortom effekterna på monopolet. IOGT-NTO:s nya granskning visar att gårdsförsäljning bygger på tre avgörande myter: 

Tillverkningsbluffen: Det finns inget i gårdsförsäljning som begränsar den till en gård, eller ens egenodlade råvaror. Faktum är att det räcker att späda ut fabriksinköpt råsprit och hälla på flaska för att räknas som tillverkare av alkoholdryck. Det innebär att nästan vem som helst skulle kunna börja tillverka alkoholdryck till en mycket låg kostnad.  

Landsbygdsbluffen: Det finns en uppfattning om att gårdsförsäljning skulle gynna landsbygden, men sanningen är att de flesta av dagens alkoholdryckstillverkare ligger i städer och tätorter. Vidare är det troligt att många nya tillverkare skulle etablera sig i städerna då det finns högre efterfrågan där. 

Harmlöshetsbluffen: Många förespråkare menar även att gårdsförsäljning är så pass begränsat att det skulle vara harmlöst. Granskningen visar att gårdsförsäljning varken är begränsat eller harmlöst. Det finns goda skäl att inte släppa in vinstintresse i alkoholförsäljningen eftersom att det riskerar att leda till en liknande utveckling som har skett på spelmarknaden med en explosion av casinoreklam och ökat spelmissbruk. 

Många tror att gårdsförsäljning drivs av ett antal mycket små alkoholproducenter, men granskningen visar att alkoholjätten The Absolut Company är en av de tydligaste förespråkarna för förslaget.  

76 procent av Sveriges befolkning stödjer Systembolaget och deras ensamrätt att sälja alkohol. Trots det fortsätter vissa politiker ihärdigt att arbeta för att avskaffa detaljhandelsmonopolet, om än genom förklädda förslag i form av gårdsförsäljning. 

Lars Westh, ordförande IOGT-NTO Skövde

Vill du också skriva en insändare? Gör din röst hörd i SN – här kan du lämna in din text.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel