Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Kritisk till ombyggnationen av väg 49 - ”Frågan är inte om, utan när det inträffar en dödsolycka”

Läste i torsdagen tidning att det kommer att bli en ny runda beträffande ombyggnaden av väg 49 Axvall- Varnhem. Hoppas att de tar sitt förnuft tillfånga, tänker om och skapar en trafiksäker lösning vid utfarten från Skärv.

Man påstår att den blir säkrare genom att göra separata påkörningsfiler med skilda körbanor, och det stämmer i de fall man inte korsar trafiken, alltså att man kör ut mot Skara, eller kommer från Skövde och skall mot Skärv.

I de övriga fallen blir den försämrad, eftersom man skall korsa en 100-väg, och mitträcket och de räcken som sätts upp för att skilja filerna åt, kommer att skymma sikten, speciellt eftersom vägen svänger svagt. De som inte tror mig, kan testa att köra ut på väg 26 från Låstad mot Mariestad.

LÄS MER: Vägarbetet mellan Axvall och Varnhem försenas: √Därför dröjer det √ Då är sträckan klar √ ”Många berörda intressenter”

Jag har försökt att argumentera för en rondell, men fått argumentet att det hindrar trafiken, men i de föreskrifter som vägverket har så kan trafiken med rondeller fördubblas mot idag. Med den trafiklösning som föreslagits så läggs en massa miljoner på en planfri korsning vid Varnhem, men man försämrar säkerheten vid Skärv som har ett större trafikflöde.

Man anför också som skäl att det är natura 2000-område där, men det är ju en gammal militärhed. Där finns säkert en hel del giftiga ämnen och tungmetaller efter flera hundra år med skjutning av allehanda projektiler, och med den lösning som är föreslagen så kommer det ändå att bli en åverkan på området.

Mitt förslag är alltså att man bygger rondeller både vid Varnhem och vid Skärv, det skulle bli en betydligt billigare lösning och ta mycket mindre mark i anspråk. Det behöver inte vara jätterondeller som vid Hjovägen, de kan vara mindre, som vid infarten till Trollhättan. Farten dras ner och avstånden mellan bilarna minskar, så den lägre hastigheten kompenseras av att bilarna ligger tätare.

Sedan gäller det för Skaraborgarna att lära sig köra ”kontinentalt”, att släppa fram varandra och att strikt tillämpa ”blixtlåskörning” vid trafiktoppar. Skara-Skövde har väldens sämsta trafikkultur, här släpper man minsann inte fram varandra om man har företräde.

Med den trafiklösning som är föreslagen och beslutad, så är frågan inte om, utan när, det inträffar en dödsolycka vid Skärv.

Per G

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel