Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Fastighetsägare är också kunder, AÖS

Branschorganisationen Fastighetsägarna har synpunkter på Avfallshantering östra Skaraborgs kundundersökningar, som de menar genomförs på ett sätt som blir missvisande.

I sin delårsrapport 2020 är Avfall östra Skaraborg (AÖS) stolta över sin kundundersökning som genomförts under våren 2020. Den visar på en kundnöjdhet på hela 82%. Det är onekligen en imponerande andel nöjda kunder.

Vad som dock inte framkommer är att en stor kundgrupp inte fått tillfälle att svara alls, nämligen ägare till flerbostadshus. Det är underligt, speciellt eftersom denna kategori fastighetsägare idag tar ett stort ansvar för avfallshantering inom AÖS verksamhetsområde.

Läs också: Fastighetsägare kritiska mot AÖS

Läs också: AÖS svarar på kritiken från Fastighetsägarna

De ser till att avfallshanteringen fungerar i mellanrummet mellan att hyresgästen slänger sitt avfall i avsatt kärl tills det att AÖS kommer och tömmer, samt att varje enskild hyresgäst slänger sitt avfall i rätt kärl varje gång och därmed inte sorterar fel. Det är dessutom fastighetsägaren som är motpart om AÖS inte är nöjda med till exempel sortering av matavfall. Slutligen är det också fastighetsägaren som tecknar abonnemang med AÖS och betalar fakturor. En sådan kundgrupp bör självfallet tillfrågas i en kundundersökning.

Som förening representerar vi majoriteten av Skövdes ägare av flerbostadshus. Under året har vi varit i dialog med ledningen för AÖS vid ett flertal tillfällen för att framföra olika typer av konstruktiv kritik. Vi har exemplifierat problemområden och föreslagit förbättringsområden.

Inte på någon av våra punkter har vi hittills fått svar. Att AÖS genomför en kundundersökning utan att fråga våra medlemmar känns tyvärr som att man får ett filtrerat resultat.

I slutändan är det AÖS egen verksamhet som drabbas. Man kommunicerar ut att resultatet av undersökningen ska användas i det strategiska förbättringsarbetet. Ingenstans kommuniceras det att man har en stor kundgrupp som man inte har tillfrågat. Om inte all relevant information inhämtas är det svårt att förbättras och utvecklas.

Vi hoppas därför att nästa kundundersökning innehåller samtliga aktörer. Det skulle i längden alla tjäna på.

Alma Ohlin, ansvarig näringspolitik Fastighetsägarna Skaraborg

David Björnberg, omvärldsanalytiker Fastighetsägarna GFR

Vill du också skriva en insändare? Gör din röst hörd i SN – här kan du lämna in din text.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel