Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hemester, kultur och marknader ska hjälpa till att få fart på Skövde

Hemestertips, olika former av kulturevenemang och marknader. Aktiviteter inom de olika områdena ska bidra för att få igång ruljangsen för näringslivet i Skövde igen när coronapandemin är över.

Next Skövde fick i mars ett tilläggsuppdrag från kommunledningen om att ha beredskap för att genomföra evenemang och aktiviteter när Skövde kan öppna upp för fullt igen efter pandemin. För 500 000 kr ska aktiviteter genomföras som gynnar restaurang, handel och hotell.

Utifrån uppdraget gjordes ett allmänt upprop till allmänheten om idéer, vilket lett till att ett 50-tal förslag på aktiviteter har kommit in. Ett nätverk av aktörer som berörs, bestående av representanter för restaurang, hotell och handel samt näringslivsorganisationer har också träffats och diskuterat under en dryg månad.

– När vi fick det här uppdraget kändes det helt naturligt att försöka fånga upp olika idéer om vad som kan gynna staden och dess företag bäst. Det har varit ett gott engagemang och det finns massor av goda idéer på bordet att välja mellan, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde i ett pressmeddelande.

Gruppen har bollat upp idéer, sorterat och röstat. Nu har de kommit fram till tre paket som gynnar restauranger, handel och hotell:

Paket 1: Hemestra - hemestertips utifrån olika målgrupper med fokus på övernattning. Kampanjer i olika kanaler.

Paket 2: Kultur - olika former av kulturevenemang som helst kan pågå under en längre tid. Även vissa tillfälliga inslag kan genomföras.

Paket 3: Marknader - i olika former och på olika platser som kan genomföras under flera helger med olika innehåll.

– Det har känts inspirerande att få vara med och arbeta fram dessa idéer. Det ger ändå lite hopp att tänka framåt i dessa utmanande tider, säger Åsa Vik, hotelldirektör och representant för hotellgruppen.

Inom varje paket finns det förslag på olika aktiviteter och kampanjer. Till varje paket knyts nu en mindre arbetsgrupp som ska ta fram ett mer konkret innehåll. Det ska vara klart i midsommarveckan.

– Efter att grupperna jobbat fram konkreta förslag kommer detaljplanering av aktiviteter att göras så att de sedan ska kunna sättas igång på en månads varsel. Dock vet vi ju fortfarande inte när genomförandet kommer att ske. För hemestra-kampanjen blir det efter att restriktionen om att undvika onödigt resande inom Sverige är släppt och för de övriga två när förbudet på allmänna sammankomster för 500 personer har hävts, avslutar Micael Worbin.