– Det här temat passar oss perfekt, vi älskar att gå på kafé och fika. Det är ett avslappnat sätt att umgås på och dessutom blir det till en billigare peng i nästa vecka, förklarar Nicole Schelin och Sanna Gerhardsson, båda jobbar som marknadskoordinator.

Nicole Schelin representerar Commerce och Sanna Gerhardsson representerar Skövde Cityförening.

De sitter vid ett bord på Henrys Bageri med bakelser, bulle och en kladdkaka med hallonmousse, toppad med bär.

– Själva menyn under Fik Week blir kladdkakan med hallonmousse, förklarar Kristin Fredriksson.

Nicole och Sanna valde att kalla evenemanget för det svengelsk-klingande namnet Fik Week, eftersom fika är typiskt svenskt och engelska lite hippt.

De hoppas kunna locka både Skövdebor och Skaraborgare att flanera i Skövde centrum och prova på utbudet.

Skövde Cityförening ligger också bakom det redan etablerade konceptet Restaurangveckan, som redan har några år på nacken.

– Fik Week har ett liknande upplägg. De flesta kaféer och restauranger har en speciell fikameny som de erbjuder under veckan. Och många har tagit fram speciella bakverk.

– Det finns ju också helt nya ställen att fika på, som restaurang Mode i regionens hus. Det här är också ett sätt att lyfta det lokalproducerade och visa sitt hantverk.

Sanna Gerhardsson avslöjar att Restaurangveckan kommer tillbaka i vår och i höst i lite ny tappning.

– Även det evenemanget utvecklas, säger hon utan att utveckla det mer än så just nu.

Att fika är något svensken gillar att göra visar statistik från Statistiska centralbyrån, SCB. 2015 lade vi fyra gånger så mycket pengar på en kaffe med bulle i månaden, jämfört med 1999 då fikat fick kosta 55 kronor i månaden.

I dag har kostnaden förmodligen gått upp ännu mer.

– I dag flyttar vi ut möten i det offentliga, inte bara privata möten. Det är ett ypperligt tillfälle att umgås över en kopp och man kan komma ikapp med det sociala. En fika kan man alltid klämma in, anser Nicole och Sanna.

De konstaterar att Commerce och Skövde Cityförening ökat sitt samarbete och de har märkt att fler aktörer i centrum börjat uppmuntra varandra att göra bra saker för en mer levande stadskärna.

– Det blir bättre när vi gör saker tillsammans.