Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förslag finns om längre rullskidspår

 
Billingeprojektet i Skövde
Visa alla artiklar

Billingeprojektet kan få en längre asfalterad rullskidbana än planerat. Idéer finns om en sträckning på 4-5 kilometer istället för 1-1,5 kilometer, som är grundförslaget.

Den ursprungliga planen för Billingeprojektet inkluderar en närmare 1,5 kilometer lång, asfalterad rullskidbana, som läggs på en del av det utbyggda konstsnöspåret.

Nu kan det bli fråga om nästan tredubbla längden, efter att Stephen Meinich-Bache, VD för koncernen Tribe hotels, som driver First Hotell Billingehus, har väckt en idé på det temat.

– De har haft med sig en tanke hit om detta, bekräftar kommunens fastighetschef Ingemar Linusson.

– I Norge har man en stor rullskidtävling i Stavanger varje sommar, där världseliten tävlar. De såg potentialen i den typen av tävling och undrar varför vi inte gör något motsvarande i Skövde för att kunna locka eliten hit.

Linusson konstaterar att idén rent praktiskt inte möter några hinder, då underarbetet ändå finns i form av den grusbädd som blir underlag för konstsnöspåret. Det som krävs är att man beslutar att asfaltera ytterligare ett antal kilometer längs den banan.

– Vi konstaterar att vi har möjligheten att göra det. De 1,5 kilometer kan utökas till 4-5 kilometer och då är vi där, säger Linusson.

Det är dock ganska snabba ryck om det längre spåret ska tillkomma i anslutning till det pågående arbetet.

– Enligt nuvarande plan ska spåret asfalteras i vår, så vi behöver ta ett beslut i vinter om en förlängning. Då får vi även se vilken längd det blir, säger Linusson.

Ett sådant beslut tas i så fall i den styrgrupp som jobbar med projektet och inte på politisk nivå. Hur det blir handlar i grunden om man tror på idén i styrgruppen menar Linusson.

– Vi får säga om vi tror på tanken. Sen är det verksamheten som ska utnyttja anläggningen och göra affär av det.

Har du nu någon uppfattning om vad det skulle kosta?

– Nej, det ska vi titta på nu, men eftersom undergrunden är färdig så handlar det om att det blir x antal kvadratmeter mer asfalt.

– Rent tekniskt är det en liten merkostnad. Antagligen är den även försumbar om åtgärden innebär att Skövde kan etableras som en riktig rullskidort.

Finns något liknande spår i Sverige i dag?

– Vi har inte undersökt marknaden, men lägger vi ett spår på fem kilometer är vi antagligen längst i Sverige. Sen gäller det att utnyttja den potentialen också, säger Ingemar Linusson.