Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Facebooks Sverigechef i Skövde - så jobbar företaget för att ligga steget före

Testa, lär av misstagen och var lyhörd för vad människor vill ha. – Det är det som gör att Facebook lyckas hålla sig i framkant, säger Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

"Maximera din närvaro på sociala medier" var temat på en lunchföreläsning på Gothia science park under måndagen, en föreläsning som riktade sig till små och medelstora företag. Värd vad Västsvenska handelskammaren och gäster Facebooks egna experter som delade med sig av goda råd.

Facebookfamiljen där även Instagram, Messenger och WhatsApp ingår har idag 2,3 miljarder användare över hela världen. I Sverige använder 5,2 miljoner människor Facebook varje dag och 5 miljoner gör det via mobiltelefonen. Mobiltelefonen är Facebooks viktigaste kanal idag och det är också för den som allt anpassas.

Facebook är idag störst bland sociala medier. Sam Rihani avfärdar uppgifter om att människor lämnar Facebook.

– Vi ser att människor finns på olika plattformar. På Instagram är man för att dela med sig av sin passion och få inspiration. Facebook är plattformen för att hålla kontakt med familj och vänner. Olika produkter fyller olika syften, säger han.

För att fortsatt kunna ligga i framkant testar företaget tusentals olika funktioner, ofta i mindre skala, för att se hur det tas emot och används.

– Vi testar, lär av våra misstag och är lyhörda för vad människor vill ha. Det är så vi lyckas.

Bakom kulisserna pågår utvecklingsarbetet i team som jobbar med specifika funktioner.

– Man kastar ut idéer, ”hur skulle vi kunna göra det här, vad ser vi för användningsområden” och så testas det på en klick av våra 2,3 miljarder användare. Många produkter som är självklara idag, som gilla-tummen, kom fram just så.

Video har blivit det nya sättet att kommunicera på och som för fram budskapet bättre. En bild säger mer än tusen ord och vi kan hantera bilder 60 000 gånger snabbare än text.

– Vi är övertygade om att VR/AR, virtual reality och augmented reality, i framtiden är en ganska framträdande del hur vi gör saker som individer och det tror vi också på vår plattform. Men att säga hur Facebook ser ut om tio år kan jag inte svara på. Det beror på användarna och hur snabbt vi ställer om utifrån vad vi ser att användarna gör och inte gör. Tio år är en lång tidszon, det hinner ske flera teknikskiften på vägen och det vi tror på idag kanske är jättedött då.

Förr konkurrerade klädbutiken med branschkollegan på andra sidan gatan om kunderna. Idag sker konkurrensen på den globala marknaden. Kunden behöver inte fysiskt förflytta sig för att handla utan gör researchen och inköpen på mobilen.

En miljard användare följer ett utländskt företag på Facebook. 80 miljoner användare följer ett svenskt företag. Så här finns potential att nå ut med sina produkter och tjänster.

Experterna Elin Johansson och Anna Klailes tips var att ha en bra företagssida, med loggan eller något annat som kännetecknar företaget, som profilbild och en bra bild, film eller slideshow som omslagsbild. Det är också viktigt att informationen med telefonnummer, öppettider och annat är uppdaterat.

– Koppla gärna till Messenger med direktsvar och när kunden kan förvänta sig ett svar, säger Anna Klaile.

Hur ofta ska man göra inlägg ? Enligt Anna Klaile finns inget rätt svar.

– Tänk kvalitet före kvantitet, tänk video med bra erbjudanden eller länka till artiklar som är relevanta för din målgrupp.

Något som betonades är relevansen i inläggen

– Det är viktigt eftersom allt går så snabbt i den digitala världen. Relevans, ett tydligt budskap, en tydlig målgrupp och vad den bryr sig om - sen får algoritmerna jobba, säger Elin Johansson.