Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"En pandemi ska inte få stoppa mig"

Konkurserna ökar och antalet som väljer att starta eget minskar – så ser verkligheten ut under krisen. Men alla låter sig inte skrämmas. – Det är alltid nervöst att starta upp något nytt, kris eller inte, säger Christoffer Englund, en av de som mitt i nedgången väljer att starta eget.

Nyföretagandet inledde året med en stark start. I januari och februari ökade antalet nyregistrerade bolag, jämfört med samma månader förra året, enligt Bolagsverket. När krisen kom vände kurvan ned. Under april minskade antalet nya företag med tre procent, jämfört med april i fjol.

På Nyföretagarcentrum fruktar man att den bilden är för positiv.

– Sedan corona slog till har våra siffror störtdykt och vi ser klara effekter på minskat nyföretagande, säger Harry Goldman, vd för Nyföretagarcentrum Sverige.

Enligt honom har kunderna som vill ha rådgivning halverats under april, jämfört med samma månad förra året,och antalet startade företag bland kunderna har minskat med en tredjedel.

– Det är många nyföretagare som i dag helt eller delvis faller utanför de stödpaket som beslutats. Det finns alltså stor risk att nyföretagandet nu i det närmaste raderas ut vilket kommer att få svåra följder för Sverige i många år framåt, säger Harry Goldman.

Men alla med ambitionen att starta eget låter sig inte skrämmas av pandemin. TT har pratat med tre nyföretagare som satsar trots den ovissa situationen.

Namn: Josefine Mattsson och Christoffer Englund. Företag: Yadi Yada

Vännerna Josefine Mattsson och Christoffer Englund fick i december i fjol idén att starta innehållsbyrån Yadi Yada. Bolaget fick liv i slutet av mars, just när coronakrisen eskalerade.

– Det var så klart oturligt att coronakrisen kom mitt i alltihop. Vi har haft en investerare som har gjort att vi kan fortsätta verksamheten och bygga upp företaget, säger Josefine Mattsson.

Företaget, som producerar, distribuerar och analyserar innehåll för företags digitala kanaler, hade tur i oturen, enligt Christoffer Englund.

– I och med att mycket sker digitalt så är det något som företag nu behöver satsa på. Mycket fokus ligger på en digital närvaro ännu mer nu när fysiska sammankomster måste begränsas, säger han.

Som många andra företagare har inte heller Yadi Yada-duon någon klarare bild av hur de närmaste månaderna kommer att utvecklas. Men även när krisen är över så är digitalt innehåll något som kommer att ha en fortsatt efterfrågan, enligt Englund och Mattsson.

– Det är alltid nervöst att starta upp något nytt, kris eller inte. Vi älskar det vi gör och vi kör på, säger Christoffer Englund.

Namn: Tilda Wissmar. Företag: Gottlery

För Tilda Wissmar står studenten för dörren. Hennes tidigare UF-företag, som startades under gymnasiet, registrerades i april som ett aktiebolag hos Bolagsverket – ett beslut hon står fast vidtrots ekonomisk ovisshet. Företaget heter Gottlery och ska tillverka och sälja ätbara engångsbestick i olika smaker. Hon grundade företaget tillsammans med fyra andra studenter, men driver nu själv vidare bolaget på heltid.

– Än så länge visar potentiella kunder och leverantörer att produkten är uppskattad, säger Tilda Wissmar.

Inom ett halvår planerar hon att ha en leverantör och få i gång försäljningen av produkten, och inom ett år behöver intäkterna börja rulla in. Men trots den uppenbara entreprenörsandan är pandemins effekter kännbara.

– Det är väldigt oroligt, speciellt för hur jag ska få ut intäkter av det här. Särskilt eftersom många bolag kanske inte har resurser att göra miljösatsningar just nu, i och med pandemin.

– Det här är vad jag har velat göra sedan flera år tillbaka. En pandemi ska inte få stoppa mig, tillägger Tilda Wissmar.

Namn: Fahimeh Farahmand-Panah och Henrik Arvidsson. Företag: Tandbiten

Specialisttandläkaren Fahimeh Farahmand-Panah driver i dag en klinik i Göteborg. Tillsammans med sambon Henrik Arvidsson har de under våren startat det nya bolaget Tandbiten.

Omsättningen på deras två nuvarande verksamheter minskade med 50 procent under april och de tror att det kan bli ännu sämre i maj. Men paret låter sig inte skrämmas. De ska ta över en befintlig tandläkarmottagning där den nya verksamheten ska bedrivas.

Men nervositeten är inte långt borta. Farahmand-Panah har förvärvat kliniker tidigare, men det här är första gången hon börjar bli tveksam inför affären.

– Jag har aldrig tvekat förut, men nu pirrar det i magen. Å andra sidan tänker vi att tandvård alltid kommer att behövas, så vi väljer att fortsätta med det nya bolaget och gå vidare med avtalet, säger hon.

Går planen i lås ska den nya kliniken öppna i januari 2021.

– Det kan hända mycket de kommande månaderna, säger Fahimeh Farahmand-Panah.

Åsa Johansson/TT