Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Handels kräver åtgärder för att minska trängseln i julhandeln

Nu är julhandeln igång. Det är den mest intensiva handelsperioden i Sverige. Uppmaningar om att hålla avstånd i butik och sätta upp plexiglas framför kassorna är viktiga delar i att motverka smittspridningen, men de räcker inte. Det är ett faktum att det trängs i allt för många butiker och på postutlämningsställen, skriver Jessica Sahlström från fackförbundet Handels i en debattartikel.

För att garantera en säker arbetsmiljö för de som jobbar, trygg shopping för kunderna och minskad allmän smittspridning kräver Handels att butiksägare och arbetsgivare tar sitt ansvar för att minska trängseln. 

Julhandel och mellandagsrea innebär varje år utmaningar för både arbetsgivare och anställda i form av högt arbetstempo och arbetsmiljörisker. I år är utmaningarna annorlunda och extra stora. Såväl arbetstagare som kunder måste skyddas från smitta som riskerar att sänka sjukvården och i värsta fall leda till att en till oss närstående inte får leva fram till julafton. 

Den senaste veckan har antalet samtal ökat dramatiskt till Handels. Det handlar framför allt om oroliga medlemmar som upplever att arbetsgivare inte åtgärdar trängsel bland butikens hyllor och vid paketutlämningsplatser.

Men problem kan även uppstå när kunder inte respekterar butikens uppmaningar.

Till exempel i en butik med självutcheckningskassor utsätts de anställda för risker när kunden inte tar hänsyn till avstånd mellan sig själv och den anställde.

Det räcker inte längre enbart med uppmaningar om att hålla avstånd och plexiglas i kassan. 

Redan i början av pandemin tog vi tillsammans med arbetsgivarorganisationen Svensk Handel fram flera åtgärder som butiksägare kan vidta för att minska trängseln i butikerna. Problemet är att dessa i många fall inte efterföljs av butiksägare.  

Därför vill vi skicka en skarp och tydlig uppmaning till arbetsgivare i handeln att vidta följande åtgärder: 

● Genomför lokala riskbedömningar och inkludera de anställda i planeringen av åtgärder. Anställda har störst kunskap om var det uppstår risksituationer och kan tillsammans med arbetsgivaren hitta lösningar som verkligen fungerar.  

● Inför ett max-tak för hur många personer som samtidigt får vistas i butiken eller på paketutlämningen. Det bör göras med hänsyn till butikslo­kalens storlek, möblemang, gångar och andra faktorer som kan innebära risk för trängsel. 

● Inför obligatoriska trängselvakter i och utanför butikerna. Dessa ska se till att det inte vistas för många personer i butiken samtidigt, att trängsel inte uppstår och att köbildningen utanför butiken är organiserad.  

Det är butiksägare som har det yttersta ansvaret för både arbetsmiljön för anställda och kundernas säkerhet. Om ni inte redan tagit detta ansvar är det läge att göra det nu. Det är dags att skärpa sig. Vi kommer intensifiera arbetet att se till att våra medlemmar och anställda i branschen är trygga på jobbet under julhandeln.  

Låt oss göra denna jul så säker vi bara kan genom att alltid sätta anställdas och kunders säkerhet först. På så vis minskar vi smittspridningen och ökar chanserna för att fler människor ska kunna få fira jul nästa år. 

Jessica Sahlström, avdelningsordförande Handels avd 2

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel