Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Framställer politiska åsikter som vetenskaplig fakta

 
Perspektiv
Visa alla artiklar

I debatten i fullmäktige om S-motionen om ökad kunskap om normkritik hos skol- och förskolepersonal, framställde Tobias Andersson (SD) enligt S fullmäktigegrupp, sina egna politiska åsikter som vetenskapligt bevisade sanningar med hänvisning till att det finns en stark evidens för dessa åsikter inom forskningen. Detta blir problematiskt när det visar sig att den forskning som Andersson hänvisar till faktiskt inte bekräftar hans åsikter, menar den S-gruppen.

På måndagens kommunfullmäktige avslogs vår motion om ökad kunskap om normkritik hos personalen inom skola och förskola. Främsta motståndare till motionen var Sverigedemokraterna, med aktivt stöd i debatten av Moderaterna och Kristdemokraterna. Syftet med vår motion var att genom ytterligare kunskap hos personalen skapa bättre förutsättningar för att barn inom kommunens skolor och förskolor blir bemötta som individer, och inte utifrån kön.

Sverigedemokraternas Tobias Andersson bemötte motionen med att beskriva genuspedagogik som ett påhittat område och normkritiskt arbete i skola och förskola som ett socialistiskt experiment som syftar till att utradera biologiska könsskillnader genom att förhindra barns fria val av leksaker.

Oavsett hur främmande sådana åsikter ter sig för oss, är det inte uttrycket av dessa åsikter som är det problematiska i måndagens debatt. Det vi ser som ett stort problem, är att Tobias Andersson i debatten framställer sina egna politiska åsikter som vetenskapligt bevisade sanningar genom att påstå att det finns en stark evidens för dessa åsikter inom forskningen. Detta blir än mer problematiskt när det visar sig att den forskning som Tobias Andersson själv hänvisar till faktiskt inte bekräftar hans åsikter. Tvärtom talar den emot de påståenden han gör om att barn själva väljer könsstereotypiska leksaker på grund av sitt biologiska arv. I den aktuella studiens slutsats uttrycks det tydligt att de bakomliggande orsakerna till de studerade barnens beteende inte går att förklara genom de observationsstudier som forskarna analyserar, då dessa studier enbart observerar barnens beteende. Inte orsakerna bakom det.

Då motionen som var föremål för debatt handlar om utbildningssystems utformning, vill vi avslutningsvis passa på att belysa den här situationen som ett utmärkt exempel på varför källkritik är så viktigt i dagens samhälle.

Socialdemokraternas fullmäktigegrupp i Skövde

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel