
Det är underligt, speciellt eftersom denna kategori fastighetsägare idag tar ett stort ansvar för avfallshantering inom AÖS verksamhetsområde.
De ser till att avfallshanteringen fungerar i mellanrummet mellan att hyresgästen slänger sitt avfall i avsatt kärl tills det att AÖS kommer och tömmer, samt att varje enskild hyresgäst slänger sitt avfall i rätt kärl varje gång och därmed inte sorterar fel. Det är dessutom fastighetsägaren som är motpart om AÖS inte är nöjda med till exempel sortering av matavfall. Slutligen är det också fastighetsägaren som tecknar abonnemang med AÖS och betalar fakturor. En sådan kundgrupp bör självfallet tillfrågas i en kundundersökning.
Som förening representerar vi majoriteten av Skövdes ägare av flerbostadshus. Under året har vi varit i dialog med ledningen för AÖS vid ett flertal tillfällen för att framföra olika typer av konstruktiv kritik. Vi har exemplifierat problemområden och föreslagit förbättringsområden. Inte på någon av våra punkter har vi hittills fått svar. Att AÖS genomför en kundundersökning utan att fråga våra medlemmar känns tyvärr som att man får ett filtrerat resultat.
I slutändan är det AÖS egen verksamhet som drabbas. Man kommunicerar ut att resultatet av undersökningen ska användas i det strategiska förbättringsarbetet. Ingenstans kommuniceras det att man har en stor kundgrupp som man inte har tillfrågat. Om inte all relevant information inhämtas är det svårt att förbättras och utvecklas. Vi hoppas därför att nästa kundundersökning innehåller samtliga aktörer. Det skulle i längden alla tjäna på.
Alma Ohlin - Ansvarig Näringspolitik, Fastighetsägarna Skaraborg
David Björnberg - Omvärldsanalytiker, Fastighetsägarna GFR