Annons
Vidare till skovdenyheter.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

David lär ut matematik i ett tomt klassrum

Under onsdagen hölls de första distanslektionerna vid Drottning Blankas gymnasieskola. I ett av de tomma klassrummen höll läraren David Löving mattelektion. – Man är ju van vid att eleverna är här. Det känns rätt så konstigt.

Helt ensam i ett klassrum på Drottning Blankas gymnasieskola sitter läraren David Löving i en av skolbänkarna och pratar in i en dator.

– Hej, och välkomna till den första distanslektionen. Det känns kanske lite stelt, men vi kommer nog att lära oss.

Det är den första dagen med distansundervisning och alla eleverna arbetar hemifrån efter att regeringen under tisdagen gick ut och uppmanade gymnasium, komvux, yrkeshögskolor och universitet att hålla stängt.

– När ni har eget arbete behöver ni inte sitta kvar i Google Meet, men jag finns här hela tiden om det är något ni behöver hjälp med, och då kan vi prata utan att alla behöver höra vad vi går igenom, säger David till eleverna som svarar via chatfunktionen.

Ämnet är matematik och samtliga 19 förstaårselever på Hantverksprogrammet - stylist, är närvarande, fast inte i rummet, utan via internetuppkoppling.

– Man är ju van vid att eleverna är här. Det känns rätt så konstigt, men det kommer nog att kännas bättre på måndag när vi vant oss lite. Mina ämnen, matte och naturkunskap, är ju relativt lämpade för distansundervisning, även om det naturligtvis blir svårt att hålla laborationer.

– Jag tror att det kommer att gå bra, även om man inte har samma koll på eleverna. Vi har mycket gratis då alla elever har dator, Classroom och e-böcker i mina ämnen, säger David Löving innan han fortsätter lektionen.

En av eleverna i klassen var Elin Kalmehed som satt vid sin dator hemma.

– Jag tycker att det fungerade bra, och det var inte svårt att handha tekniken. Jag tycker att det är ett smart sätt att kunna ha undervisning under dessa tider, säger hon efter avslutad lektion.

– Förhoppningsvis behöver vi inte hålla på såhär alltför länge, men det skulle nog fungera även en längre period.

Vad har distansundervisningen för nackdelar?

– Det som blir svårt är de praktiska momenten, men jag misstänker att vi kommer att få ta igen det när vi kommer tillbaka till skolan.

Vad var det bästa med att ha lektion via datorn?

– Det var att det var tyst och stilla runt omkring, och jag kunde jobba lite mer i min egen takt, säger Elin Kalmehed.

Annika Gustafsson, som är biträdande rektor på Drottning Blankas gymnasieskola i Skövde är hoppfull inför uppgiften.

– Vi har jobbat stenhårt med det här sedan igår förmiddag för att dra upp riktlinjerna för hur en distanslektion ska se ut. Men vi hade på känn att det här skulle hända och har under den gångna veckan förberett både elever och personal.

Undervisningen sker med hjälp av applikationerna Google Classroom och Google Meet.

– Dem jobbar vi hela tiden med och bra rustade när det gäller den digitala kommunikationen, skillnaden nu är att det blir direktsänt.

De elever som möjligen hoppats på några avkopplande dagar hemma lär bli besvikna.

– Alla lektioner startar på morgonen klockan 8:20, och då ska alla vara närvarande och klara. Vi kommer inte att skicka hem dem med några hemuppgifter som de ska arbeta med, utan de följer sitt schema precis som vanligt, fast hemma, uppkopplade med dator, kamera och mikrofon.

– Det blir en tid när vi lärare får vara extra kreativa och pedagogiska för att kunna motivera eleverna och ha en bra undervisning. Vi får tänka i nya banor, men vi hjälper varandra med idéer och de tekniska bitarna.

Vad är den största svårigheten?

– Det kan vara att upprätthålla den personliga kontakten och ha en dialog i undervisningen. Sen har vissa elever problem med nätverksuppkopplingen, och där jobbar vi med att hitta lösningar.

På skolan går totalt 260 elever på fyra yrkesprogram, Hantverksprogrammet med inriktningarna stylist och spa, Vård- och omsorgsprogrammet, Hotell- och turismprogrammet samt Barn och fritid. Dessutom har man det teoretiska Samhällsvetenskapsprogrammet.

– Det blir en större utmaning att undervisa i de praktiska momenten. Där får vi kanske titta på att i nuläget koncentrera oss till viss del på de teoretiska delarna, och sedan ha en högre intensitet på praktiska övningar när eleverna kommer tillbaka till skolan.

– Fram tills det här är över, vilket ju ingen vet när det blir, ska vi se till att pusha och stötta eleverna för att de inte ska tappa motivationen, säger Annika Gustafsson.