– De fortsätter skicka piller som jag inte beställt och kräver betalt.
I mars ringde en telefonförsäljare från företaget Naturverket i Malmö och erbjöd Stig att testa Omega 3 piller.
– Jag skulle få en burk för 39 kronor utan några som helst förpliktelser.
Burken kom med posten och lite senare en faktura på 39 kronor, plus frakt. Men försändelsen blev liggande.
– Jag drabbades av sjukdom och fick ligga på sjukhus i sex veckor.

Han fick hjälp av sina barn att betala företaget 279 kronor inför ett hot om inkasso.
– Jag försökte få kontakt med Naturverket ett flertal gånger, men lyckades inte.
Sedan kom en ny burk med piller, som Stig skickade tillbaka, sedan ytterligare två burkar, som också returnerades.
Stig försökte på nytt nå Malmöföretaget.
– Till slut fick jag tips om ett mobilnummer till en före detta försäljare på Naturverket som lovade att hjälpa mig. Han sa att de inte skulle skicka fler burkar och jag skulle dessutom tas bort från deras kundregister.
Nu trodde Stig att det var frid och fröjd.

5 november fick han två nya påminnelsefakturor på 359 kronor vardera.
– Jag blev både chockad och ledsen.
Nu vill Stig varna andra för att gå på samma nit.
– Det här är ett blufföretag.
Det som stör honom mest är att han misstänker att bolaget riktat in sig på just äldre i hopp om att de bara ska betala.
Alla hans försök att på nytt komma i kontakt med företaget har misslyckats.
– Man kommer bara till en telefonsvarare.

En koll med Konsumentverket visar att myndigheten fått in nio anmälningar mot företaget Naturverket i Malmö.
– Det har inte lett till någon åtgärd från vår sida ännu. Men fortsätter det komma in anmälningar så får vi ta tag i det, säger Hans Lundin på Konsumentverket.
Där ser man stora problem med telefonförsäljning överlag.
– Vi anser att man inte ska behöva ångra ett avtal, som inte ingåtts från början.
Verket har påtalat problemet för regeringen som nu beslutat att utreda reglerna kring telefonförsäljning.
– Vårt förslag är att införa ett skriftlighetskrav, fortsätter Hans Lundin.
Det skulle betyda att ett avtal om köp inte är giltigt förrän köparen skrivit på sin kopia och skickat in den till säljaren.
– På det sättet skulle kunden ha möjlighet att läsa det finstilta hemma i lugn och ro, innan man fattar beslut om att köpa varan. Det skulle underlätta för både säljaren och köparen, anser Hans Lundin.

Fotnot: Tidningen har försökt nå Naturverket i Malmö, utan att lyckas.