Laxås Eddie Hörbing, svensk mästare 2013, kom i en ny potent Ford Fiesta R5 och var 10,9 sekunder snabbare efter drygt fyra mils körning på fyra specialsträckor.

– Jag hade väl inte räknat med att kunna slå Eddie Hörbing, men är ändå jättenöjd med dagen. Allt har varit perfekt förutom en avåkning efter ett hopp på sträcka två, där jag tappade 3-4 sekunder. Det är bara att gratulera Eddie till segern, säger Håkan och åker och firar sin 70-årsdag med 80-talet vänner.

Rallyt avgjorde på fyra fina specialsträckor. Den första kördes förbi Trestena och på den krokiga allmänna vägen från Stenum. En bitvis mycket snabb sträcka, där Håkan Svensson fick till det perfekt och var klart snabbast, 8,9 sek före Hörbing och 12,4 före Kullings Bengt Abrahamsson.

Hörbing hade inte kört en meter innan tävlingen med sin Ford Fiesta och hade svårt med växlingen, men på andra sträckan stämde det bättre. Där slog han Svensson med 2,6 sek och Abrahamsson med 5,4 sek.

I ett lurigt hopp knäckte Abrahamsson hjulupphängningen och bröt sedan.

Sträcka tre, mellan Brännebrona och Lugnås, var dagens längsta. Här hade Hörbing ordning på spakar och pedaler och visade klart bästa tempo. Han slog Håkan Svensson med 15,4 sek och tog över ledningen.

Hörbing vann också smala sträcka fyra, söder om Brännebrona, 1,9 sekunder före 70-årige Håkan Svensson.

Bakom de två klart snabbaste för dagen, varv det ett hopp på över minuten till totaltrean, som lite överraskande blev Volvo-Åkaren Emil Karlsson från Hällefors. Kinds Kristian Johansson var lite snabbare med sin VW Golf, men åkte på en tjuvstart, fick tio sekunders straff och rasade till fjärde plats i tvåhjulsdrivna klassen.

Philip Haag från Vara började bra med sin Citroen och var tvåa i klassen på första sträckan, två sek efter Kristian Johansson. Sedan var Philip fyra i klassen på både andra och tredje sträckan, men åket av på den fjärde och bröt.

Falköpings MK:s Jonas Sandgren hade oflyt igen. En bromscylinder gick söner på sträcka ett och med bara frambromsar stämde inte körningen så bra. Jonas Sandgren slutade åtta i klassen och hade bara sex sekunder upp till femteplatsen.

Bland C-förarna i 2WD bjöd Emil Eliasson från Jäla, söder om Falköping, på härlig laddning och vann klassen med drygt tre sekunder.

Bland de historiska bilarna, äldre än 1975, blev Tibros Stefan Helin trea med sin Opel Ascona. Han blev nedvinkad för en avåkning på sträcka ett och det kostade andraplatsen. Mot segraren Thomas Thelin och hans starka Porsche 011 RS, hade Helin ingen chans.

 

Resultat: Rally, Götenerundan, Götene MK, 23 maj:

Annons

Totalt: 1) Eddie Hörbing, 23.45,4, 2) Håkan Svensson, 23.56,5, 3) Emil Karlsson, 25.08,4, 4) Jonathan Emanuelsson, 25.11,9, 5) Kristian Johansson, 25.14,8, 6) Jan Johansson, 25.19,3.

A-förare, 4WD (8st): 1) Eddie Hörbing / Göran Bergsten, Laxå MK, Ford Fiesta R5, 23.45,4, 2) Håkan Svensson / Anders Sjöberg, Fägre MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 23.56,5, 3) Robert Blomberg / Lars Andersson, SMK Trollhättan, Mitsubishi Lancer Evo X, 25.23,4.

A-förare, 2WD (20st): 1) Emil Karlsson / Ida Bood, Hällefors MK, Volvo 940, 25.08,4, 2) Jonathan Emanuelsson / Eric Hult, SMK Trollhättan / Kulligs MS, Volvo 940, 25.11,9, 3) Kristian Johansson / Fredrik Livh, Kinds MK, VW Golf, 25.14,8, 4) Jan Johansson / Joakim Gevert, Frykdalens MK, Toyota Corolla, 25.19,3, 5) Jimmy Wessbo / Nina Jonasson, Kullings MS, Volvo 940, 25.43,5, 6) Lars Engström / Gunnar Flodén, Kullings MS, Volvo 940, 25.45,9, 8) Jonas Sandgren / Urban Fröjd, Falköpings MK, Volvo 940, 25.49,7.

B-förare, 4WD (1st): 1) Kenneth Johansson / Christoffer Johansson, Kullings MS, Mitsubishi Lancer Evo VII, 26.04,8.

B-förare, 2WD (17st): 1) Stefan Alenmalm / Andreas Gustafsson, SMK Trollhättan, Volvo 240, 25.45,6, 2) Andreas Persson / Henric Persson, MK Ratten, Volvo 940, 25.46,2, 3) Hasse Ericsson / Benny Larsson, Kullings MS, Volvo 940, 26.19,9, 4) Oskar Lundmark / Johan Kempe, Kullings MS, Volvo 940, 26.20,8.

C-förare, 2WD (12 st): 1) Emil Eliasson / Magnus Oscarsson, Kullings MS, Volvo 240, 26.31,0, 2) Peter Börjesson / Raimond Nilsson, Stenungsunds MS, Volvo 240, 27.27,9, 3) Roger Hallengren / Susanne Hallengren, Kullings MS, BMW 325, 27.34,5, 5) Krister Dahlberg / Peter Andersson, Kullings MS, BMW 325 Coupé, 28.12,4, 6) Per-Uno Haag / Martin Kempe, Kullongs MS, BMW 325, 28.17,7.

A-förare, VOC Mekonomen (4st): 1) Lars Ohlsson / Göran Widell, SMK Vingåker, Volvo 940, 26.57,6, 2) Anders Johansson / Peter Andersson, Kullings MS, Volvo 940, 27.03,9.

B-förare, VOC Mekonomen /Gr.F (16st): 1) Erik Stenberg / Annie Hellstadius, Kullings MS, Volvo 940, 27.07,3, 2) Tommy Larsson / Peter T Modig, Kullings MS / Vara MK, Volvo 240, 27.22,8, 5) Jan Wigertson / Joacim Wigertson, Kullings MS, Volvo 850, 27.30,5, 7) Ingmar Lund / Christoffer Lund, Kullings MS, Volvo 940, 27.49,3, 8) Christoffer Gunnarsson / Marcus Jansson, Fägre MK, Volvo 940, 28.11,1.

C-förare, VOC Mekonomen (18st): 1) Ola Wördin / Caroline Magnusson, MK ratten, Volvo 940, 27.22,8, 2) Johan Karlsson / Oskar Hedén, Kullinga MS, Volvo 940, 27.41,0, 12) Jan Johansson / Rikard Jacobsson, Kullings MS, Volvo 244, 32.18,0.

C-förare, Grupp E (18st): 1) Jonas Helgesson / Marcus Karlsson, Älvbygdens MK, Volvo 240, 28.07,9, 2) Oskar Larsson / Jesper Hellström, SMK Vingåker, Volvo 740, 28.30,6, 3) Niclas Fransson / Mikael Svensson, Tibro MK, Toyota Corolla, 29.17,7, 5) Erik Johansson / Joakim Andersson, Falköpings MK, VW Golf, 30.00,6, 9) Joakim Bengtsson / Melvin Bengtsson, Kullings MS, Opel Corsa, 32.44,3, 10) Viktoria Johansson / Ulrika Johansson, Kullings MS, VW Golf, 33.27,0.

Ungdomsrally, åkte inte SS4, (4st): 1) Isac Nordström / Tomas Johansson, Kullings MS, Volvo 940, 22.26,2, 3) Emil Johansson / Bruno Arvidsson, Falköpings MK, Volvo 240, 23.08,7.

Historiska, -81 (7st): 1) Ola Axelsson / Curt Lundmark, Västerås MS, Volvo 242, 26.04,0, 6) Bengt-Arne Gustafsson / Jörgen Lund, Vara MK, Ford Escort, 28.24,8.

Historiska, -75 (10st): 1) Thomas Thelin / Magnus Thelin, BMK Uddevalla, Porsche 911 RS, 25.48,4, 2) Jan Adielsson / Erik Karjula, Göteborgs MF, Ford Escort, 27.11,5, 3) Stefan Helin / Roger Lindholm, Tibro MK / Västerås MS, Opel Ascona A, 27.13,9, 8) Matts Eriksson / Jan-Olov Pettersson, Mariestads MS, Saab V4, 30.36,0, 9) Mikael Granath / Jonny Sundström, Vara MK, Volvo 142, 36.35,9.