Annons

Göteborgsoperans Skövdescen har under åren radat upp fantastiska musikaler. Carmencita Rockefeller är inget undantag. Rikard Bergqvist, manusförfattare och regissör, har denna gång skrivit utifrån den verkliga historien om en kvinna som duperade hela sin omgivning. För att få lite guldkant på sin grå tillvaro fick hon stora delar av societeten, bland annat höga militärer, att tro att hon var allt från CIA-agent och guvernör i Kalifornien till cancerforskare och hjärkirurg. Att hon lyckades hade delvis att göra med en man – reservofficeren Åke – som föll handlöst för den vackra, fascinerande Carmencita. I föreställningen möter han publiken i samband med rättegången mot Carmencita, då hon står åtalad för bedrägeri. Han berättar den svindlande historien ur sitt perspektiv.
När strålkastarna tänds och scenen väcks till liv, är det magi. Mitt på scenen sitter orkestern, under ledning av kapellmästare Rickard Åström. Handlingen ramas in av musik i vitt skilda genrer, från vals, afrikansk stamsång, bossanova och sakral á capella, till pop, country, rock och pampig agentfilmsmusik. Sången och stämmorna sitter perfekt och det går flera gånger rysningar av vällust längs ryggraden. Mänskliga röster i total samklang är helt magiskt.
Samspelet mellan Rolf Lydahl (Åke) och Anna-Maria Hallgarn (Carmencita) är så mjukt och följsamt, att det inte råder någon tvekan om hur kära karaktärerna är. Rolf övertygar även i avsnitten då han som Åke lite fumligt och skamset förklarar hur det kunde bli som det blev, inför domstolen.
Det finns mycket i historien att fascineras över. Jag låter mig förtjusas och förföras. Det går helt enkelt inte att värja sig mot Carmencitas charm, eller skickligheten hos alla de medverkande. Karolin Funke, Karolina Krigsman och Nina Norblad är rutinerade, dansanta sångerskor och skådespelare. Likaså har herrarna Lars Hjertner, Joachim Bergström och Timo Nieminen gedigen musikal- och teaterrutin.
Camilla Ekelöfs koreografi gör sitt till, liksom scenografi och kostym som med varsam hand skapats av Tomas Sjöstedt. Musiken har skrivits av Martin Östergren, Sara Jangfeldt och Mathias Venge, och den framförs förtjänstfullt av Rickard Åström, Viktor Turegård, Mats Jenséus, Per Svenner och Erika Risinger.
Kort sagt – Carmencita Rockefeller är en riktigt bra musikteaterföreställning med kvalitetsstämpel. Rekommenderas varmt.
 

 


Texas Bill (Timo Nieminen) blir särskilt lycklig av att höra om Carmencitas hästfarm i Texas.
 

Carmencita och hennes ”bror” Bing (Joachim Bergström) iscensätter diverse händelser som ska öka trovärdigheten.