Det är Cecilia Parsberg, konstnär som bor i Stockholm, som för första gången visar ett verk hon arbetat med under flera år i sin helhet. Orsaken till att det moderna gatutiggeriet blivit hennes ämne är att hon förvånades över sitt eget kallsinniga bemötande av en tiggare hon mötte.

Hur tycker du att samhället ska bemöta tiggarna?

– Det är inte mitt kompetensområde att komma med lösningar. Vi måste diskutera vad vi ska ha för välfärd och vem välfärden ska gälla, säger Cecilia Parsberg.

Annons

Hon ger, som många andra, pengar till tiggare hon möter och uttrycker en beundran.

– Jag tycker att det är ganska konstruktivt, ganska företagsamt, att ta sig hit trots att de är jättefattiga, säger hon.

Ett panelsamtal om tiggande och givande i Skövde kommer att anordnas 7 maj, som en del i projektet. En vecka senare hålls performance-workshopen Kropp på gata, där utställningsbesökare välkomnas att bli delaktiga i konstverket med sina tankar om givande och tiggande.

– Det finns en väldig frustration kring detta, var kan vi ta frustrationen? säger Cecilia Parsberg.

Doktorandarbete

Cecilia Parsberg doktorerar i fri konst med sitt arbete kring tiggeri. I projektet har hon bland annat intervjuat tiggare, fotat tigg- och sovplatser och gjort en film utifrån en marknadsundersökning där givare frågas hur tiggare kan bli mer framgångsrika. Ett centralt verk är Givandets kör och Tiggandets kör.