Caroline Nikula och hennes vän hade länge planerat att göra en resa tillsammans när de i november satte sig ned hemma hos Caroline för att boka biljetter till Thailand.

– Vi har pratat om det i alla fall ett år, berättar Caroline som tar emot i lägenheten i Södra Ryd i Skövde.

De gjorde en sökning på en prisjämförelsesajt på Internet för att hitta det billigaste alternativet. Flygpoolen hade ett bra pris, så de beställde sina biljetter där, med avresa den 11 mars.

– Vi ville ha något billigt.

Mejl med länk

Men sedan blev det problem. När de kom till sidan för att välja betalningsalternativ valde de pappersfaktura. Caroline fick strax därpå ett bekräftelsemejl med en länk som hon uppmanades att klicka på för att betala. Det stod också att hon riskerade att förlora sin bokning om betalning inte ägde rum före klockan 23.30 samma dag.

Annons

När Caroline klickade på länken hamnade hon på sidan för betalningsalternativ igen.

– Eftersom hela sidan är webbaserad antog vi att det inte gick att betala via pappersfaktura, förklarar Caroline.

Istället valde hon att betala via sin internetbank. Hon fick ingen betalningsbekräftelse eller något kvitto på betalningen, men har kvar en skärmdump från sin dator och en utskrift från banken, vilken visar att hon har betalt.

Andra företagsnamn

Omkring tio dagar senare damp en faktura ned i brevlådan, på samma summa. Fakturan kom förvirrande nog från Travelstore, inte Flygpoolen. Travelstore, Flygpoolen, Doodle och Flightfinder är alla varumärken som används av Flygpoolen AB.

Trots att hon har betalat en gång via internetbank, har Caroline inte lyckats få tillgång till biljetterna. Det rör sig om e-biljetter, som man får genom att klicka på en länk.

Caroline Nikula har nu anmält Flygpoolen till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN har tagit emot närmare hundra anmälningar mot Flygpoolen, Flightfinder,Doodle och Travelstore. Det ska dock nämnas att vissa av dessa är omprövningsärenden och att långt ifrån alla anmälningarna har tagits upp av ARN. Företaget har faktiskt också följt ARN:s rekommendationer i flera fall.

Många historier liknande Carolines går att finna på olika reseforum på nätet. Ibland ska flyg ha ställts in, utan att kunden har fått reda på det, trots att de har betalat extra för ett så kallat 'servicepaket', just för att få sådan information. Det gör Caroline orolig.

– Flyget går från Stockholm och det är ju en resa dit också.