Hon startade sin karriär som montör på Volvo i Skövde. Efter nyår tillträder Lena Bergqvist, uppväxt i Falköping, som platschef på Volvo cars fabrik i Skövde.

Och det är i ett läge där det mycket händer på Volvofabriken och mycket går väldigt bra.

— Det ska bli jätteroligt. Det är ett otroligt drag inom hela Volvo cars och motorfabriken är naturligtvis en del i detta, säger hon.

Skövdefabriken har i år tillverkat runt 530 000 motorer vilket är rekord.

— Nästa år blir nog ännu bättre. Vi planerar att sälja fler bilar nästa år, vi har en stark portfölj, säger hon och räknar upp modeller som XC40, XC60 OCH XC90.

Under hösten har en viss utökning gjorts av personalstyrkan som nu består av runt 2 000 personer. Samtidigt väntar investeringar i storleksordningen flera hundra miljoner kronor.

— Nästa generations bränslemotorer är på väg in. Vi kommer att investera i flera bearbetnings-liner, säger Lena Bergqvist.

Produktionen av dessa nya motorer med bättre prestanda ska komma igång under nästa år och komma ut på marknaden 2019.

Volvo cars deklarerade tidigare i år att samtliga Volvo-bilar kommer att ha en elmotor från 2019. Till en början dominerar hybridbilar, som också har en förbränningsmotor, men på sikt kommer även rena elbilar.

— Vi är beredda att tillverka elmotorer här också. Vi vill vara en spelare i framtiden. Vi är en effektiv produktionsort och räknar med att tillverka den framdrivning som används i framtiden, säger Lena Bergqvist.

Annons

Idag köper Volvo cars sina elmotorer externt, men så behöver det inte förbli.

— Vad som än kommer i framtiden räknar vi med att vi ska vara med och tillverka framdrivningen på våra bilar. Vi är med i diskussionen kring hur och var tillverkningen sker, säger Lena Bergqvist.

50-åriga Lena Bergqvist började som montör på Volvo 1986. På den tiden var Volvo ett bolag, men hon jobbade även då på personbilssidan. Sedan utbildade hon sig i Lund till civilingenjör inom maskinteknik och kom tillbaka till fabriken i Skövde en tid innan hon började på Scania 1999.

Under 17 år på den ledande lastbilstillverkaren var hon i Oskarshamn, Södertälje, Frankrike och sist på lastbilsfabriken i Sao Paolo som ansvarig för produktionen av växellådor, motorer och axlar.

För lite drygt två år sedan kom hon till Skövde för jobbet som produktionschef på Volvo cars.

— Det var ett lätt val. Jag var precis på väg hem från Brasilien när den här möjligheten dök upp att flytta hem, säger Lena Bergqvist som nu köpt hus och bor i Skövde med sin dotter.

Lena Bergqvist lär vara den första kvinnan på posten som platschef på Volvo cars i Skövde.

— Det påstås så. Jag var nog första kvinnliga platschef på Scania också. Det är inte något man tänker på. Inom produktion är det normalt inte så många kvinnor, men som sagt när man lever i det är det inget man tänker på, säger hon.

Nästa år firar Volvo cars tillsammans med Volvo GTO 150-årsjubileum för den mekaniska verkstad som senare blev Volvo och därmed lade grunden för dagens stora Volvofabriker i Skövde.

I mars invigs Assar där de båda Volvobolagen samarbetar med Högskolan i Skövde om en utvecklingsmiljö för forskning och teknikutveckling inom produktion med mera.

— Det är en unik möjlighet i landet. För oss som tillverkningsenhet av framdrivning gäller det att hela tiden ligga i framkant, säger Lena Bergqvist.

Den nuvarande platschefen Oskar Falk slutar efter åtta år i Skövde och fortsätter som chef för en fabrik i Kina som ska tillverka mindre Volvo-bilar.