Under två dagar har elever vid Plusgymnasiet fått prova på att sälja in sina affärsidéer till en jury i stil med TV-programmet Draknästet.

– Vi har gjort det i en så kallad "hiss-pitch" som får ta maximalt två minuter, säger Louise Samuelsson som är UF-lärare på Plusgymnasiet och undervisar i entreprenörskap.

Ett av de obligatoriska momenten i kursen är att göra en affärsplan.

– Tanken är nu att de ska jobba med att sälja in sina produkter och tjänster. Att "pitcha", att på kort tid kunna sälja in sin idé, så att andra vill veta mer.

Feedback

Inför en jury bestående av aktörer inom hotell- och resebyråbranschen presenterade UF-företagen sina företag och fick omedelbar feedback på sina idéer.

Juryn bestod under måndagen av Anna Johansson, säljchef på Ticket, Katrin Kangas, hotellchef på Billingehus och Åsa Vlk, hotellchef på hotell Majoren och Prisma.

– Juryns uppgift är att få eleverna att bli medvetna om hur de jobbar med sin marknadsföring, om de är på rätt spår och jobbar mot rätt målgrupp. De får öppna frågor och även tips från företagarna, säger Louise Samuelsson.

Annons

Ett av de företag som pitchade sin affärsidé var Vegan Taste UF, som består av Nellie Tilderberg, Siham Isman, Emelie Wallström och Klara Kristoffersson. De går tredje året på Hotell och Turismprogrammet.

– Vår affärsidé är att åka ut och informera på gymnasieskolor om FN:s globala mål och djurindustrins påverkan på miljön. Vi kommer också att koppla ihop det med hur vi äter och hur vi konsumerar kött och animaliska produkter.

– Det har en stor på verkan på miljön vilket inte alla är så medvetna om. Boskapssektorn släpper ut mer växthusgaser än vad både bil-, båt- och flygtrafiken gör globalt sett, säger Emmelie Wallström och de andra håller med.

Undangömt ämne

Idén till företaget Vegan Taste kom när de tyckte att de inte fick lära sig så mycket om miljöfrågor kopplade till animalisk produktion under sin skoltid.

– Vår drivkraft är det faktum att det är ett undangömt ämne. Greenpeace och andra stora globala miljöorganisationer pratar inte om det för att det är så känsligt.

– En ny tanke som vi fick från juryn var att vi kan utvidga våra föreläsningar till även restaurangbranschen. Dessutom tyckte de att vi skulle ta bättre betalt.

Under föreläsningarna kommer Vegan Taste att bjuda på veganskt fika till elever och lärare.

– Det gör vi för att visa att man kan äta samma saker som vanligt fast utan animaliska produkter.

Dagens vinnare

Efter överläggningar kom juryn fram till att dagens vinnande företag blev Rock that statement UF. Motivering: "Företagets hjärtefrågor kommuniceras i företaget genom handbroderade påsar och t-shirts. Vi gillade att man på sikt kan välja sitt eget "statement". Det är helt rätt i tiden och det kändes unikt."