Annons

Musikvideon är till Kom så nu spelats in på engelska inför utlandslanseringen. På engelska heter den kort och gott Come. Det var med denna somriga sång som Timoteij fick sitt genombrott i Melodifestivalen 2010. De slutade femma i finalen, och har sedan dess släppt två skivor, deltagit en gång till Melodifestivalen och spelat över hela Sverige.
Nu ska de ta nästa steg och satsa utomlands. Med sin hjälp av genombrottslåt Kom som tog Sverige med storm, hoppas de ta Polen och resten av Europa.
– Vi har kontakter i Polen som vill lansera oss och väntar på musikvideon, säger Johanna Pettersson, som tillsammans med Cecilia Kallin, Bodil Bergström och Elina Thorsell är Timoteij.
Under hösten kan det bli flera besök och spelningar i Polen, och kanske även andra länder i Europa.
– Vi ska skicka videon till andra länder också, så vi får se vad det ger.

Nyligen spelade de in musikvideon på flera platser i Skaraborg. De har varit i skogar och ett stenbrott på Kinnekulle, i Lidköping vid Vänern och i naturen kring Varnhems klosterkyrka.
– Vi har verkligen hittat små guldkorn. Vi har använt flygfoto och filmat stora områden ovanifrån, så det är mycket natur.
Tanken med videon är att det ska kännas svenskt och visa upp den svenska naturen, men de vill också få in en drömsk känsla i musikvideon.
Styling har varit viktig i förvandlingen till det övernaturliga.
– Det har varit riktigt roligt att spela in, speciellt när vi gör en så cool story. Vi är oss själva och samtidigt övernaturliga varelser.

 


Timoteij har arbetat med Skaraföretaget Finchi productions och är väldigt nöjda med sitt filmteam.
– De har så många bra idéer och det blev sjukt snygga bilder. Det var så kul att få se dem efter inspelningsdagen och det ska himla spännande att se videon, säger Johanna.
– Vi hade tur med vädret också. En av dagarna ösregnade det på eftermiddagen, men på kvällen var det soligt och vi filmade vid solnedgången.
Några sommarspelningar återstår ännu för Timoteij. Sedan inleds en spänd väntan på att klippningen och redigeringen ska bli färdig. Kontakterna i Polen väntar också på videon, de behöver ha den först innan utlandslanseringen kan dra igång. I höst är det just utomlands som gäller för Timoteij. Det innebär att fler låtar ska spelas in på engelska.
– Vi har fler låtar från våra skivor som passar bra på engelska, säger Johanna Pettersson.