Martin Brag berättar att bilen framför oss accelererar till 320 km/h på de 3,8 sekunder som loppet på 201 meter varar.

Extrem motorsport

Dragracing är en motorsport där det gäller att från stående start köra 1/4 engelsk mil (..

Extrem motorsport

Dragracing är en motorsport där det gäller att från stående start köra 1/4 engelsk mil (402,336 m) eller 1/8 engelsk mil (201,168 m) så fort som möjligt. Sporten härstammar från USA.

Tävlingssträckan är kort och helt rak och i praktiken handlar tävlingen om att få så hög acceleration på fordonet som möjligt. Fordonet ska ta sig från start till mål på kortast möjliga tid, inkluderat reaktionstid. I allmänhet tävlar två fordon mot varandra i utslagsturneringar.

Källa: Wikipedia

Siffrorna som beskriver accelerationen är lite svåra att ta in efter att ha krypkört på isiga små grusvägar för att komma till verkstaden som ligger en bit utanför Lundsbrunn. I denna byggnad byggs flest dragracing-bilar i hela landet, kanske allra flest i norra Europa.

Mats Brag och hans son Martin Brag försörjer sig till stor del på att tillverka dessa extrema fartvidunder. Få i trakten känner till verksamheten, men den är desto mer känd i dragracing-kretsar.

De bygger runt två-tre bilar per år.

— Det ser ljust ut framöver. Vi har beställningar på två bilar till nu, säger Mats Brag.

Chassit svetsar de ihop av metallrör i specialstål som de kapar och slipar för perfekt passform.

— Vi bygger bilarna från scratch, säger Martin Brag och påpekar att de även tillverkar bakaxlarna själva.

Framvagn, motor, växellåda och kaross importeras från USA, som är det stora dragracinglandet. Martin Brag uppskattar att man kan köpa en nybyggd dragracingbil från 800 000 kronor och uppåt.

Mats Brag förklarar att verksamheten började som en hobby.

Annons

— Jag köpte en dragracingbil som inte var byggd ordentligt. Det fattades några rör i konstruktionen och de hade inte tid att sätta dit dem, så jag satte dit dem själv. Det var så det började, säger han.

Han hjälpte andra som körde dragracing mer och mer och nu är han tillsammans med sonen Martin en av ytterst få som till stora delar livnär sig på att bygga dragracingbilar. För några år sedan var han även över i USA och lärde sig då mycket kring konstruktionen av bilarna.

Mats och Martin har separata firmor och har båda även en mängd uppdrag utanför dragracingvärlden, för att få mer inkomster och inte stå på ett ben. De gör bland annat utrustning till fyrverkeri-tillverkare och servar elbilar på Volvo i Skövde. Det händer också att lantbrukare kommer förbi verkstaden med en och annan traktor som behöver lagas.

Bilen vars acceleration Martin Brag beskrev tävlar de med i ett svenskt mästerskap som har runt sju tävlingar från maj till september. Mats Brag var tidigare förare och beskriver det som en enorm kick med den kraftiga accelerationen. Men sedan några år fokuserar han på det tekniska kring att få ut maximal effekt ur bilen och istället sitter Michael Nord bakom ratten.

Samtidigt håller Martin Brag nu på med att ta licens för att få köra dragracing.

— Det har alltid funnits ett sug. Jag har aldrig kört så här starka bilar tidigare. När jag ändå håller på med det i jobbet är det roligt att testa på att köra. Man kan komma på olika sätt att förbättra bilarna på, säger Martin Brag.

Förutom uppkörningar ingår utrymmestest där man ska ta sig ut ur sitt fordon på maximalt åtta sekunder och visa att man behärskar all säkerhetsutrustning i bilen med blindbindel, mycket på grund av brandrisken.

De bästa banorna i Sverige ligger i Malmö och Tierp enligt Martin Brag och det finns även ett antal andra som används för dragracing. För att komma dit med sina monsterfordon har de en stor trailer de även kan sova i.

Det är av flera skäl olämpligt att köra på allmänna vägar med dragracingbilar, bland annat förbrukar bilarna enorma mängder fordonsbränsle. Brags bil slukar runt 18 liter metanol under ett lopp på 201 meter. En stor del går åt när man gör en burnout innan start, för att förbättra fästet i underlaget.