Det är Aftonbladet som rapporterar om telefonbedrägerierna som bankerna nu varnar för.

Det som sker är att bedragarna uppger sig ringa från banken och ber kunderna logga in med sina bank-id eller digipass. När kunderna väl har loggat in så kapar förövarna kundernas konton. De som drabbas kan få det svårt med att få pengarna tillbaka.

— Det är naturligtvis allvarligt. Bedragarna blir smartare och smartare vilket gör att man måste bli ännu mer försiktig med att lämna ut koder och inloggningsuppgifter, säger Frank Hojem, som är presschef på SEB.

Det som också är besvärande med de nya bedrägerierna är att gärningsmännen faktiskt ser ut att ringa från banken om man ser på telefonnumret.

— Man använder sig av så kallade spoofade telefonnummer som ser ut att komma från banken, säger Lotta Mauritzon som är samordnare vid Polisens nationella bedrägericenter.

Annons

Polisen har ännu inga uppgifter om hur många som har drabbats av den här typen av bedrägeri, men Lotta Mauritzon uppger att det har skett en ökning av den här typen av bedrägerier på senare tid.

Banken: Du får ingen ersättning

Om man utsätts för bedrägerier där man uppmanas att ge ut koden till någon annan så är det närmast omöjligt att få ersättning för de pengar som har försvunnit. Nordeas pressekreterare Janina Pfaltzer säger till Aftonbladet att det därför är av största vikt att man är uppmärksam.

— Om man släppt in bedragarna själv genom att signera sitt eget bank-id är det ungefär som att man gett ut sin kod till någon. Då får man tyvärr ingen ersättning om man blir av med pengar. Därför är det jätteviktigt att vara medveten om detta, eftersom det kan få väldigt stora konsekvenser, säger hon.

AB: Är det inte hårt, om det till och med ser ut som att de ringer från Nordea?

— Så ser reglerna ut, och det är därför vi går ut och varnar för det här. Tyvärr blir bedragarna skickligare och skickligare, och vi måste bi skickligare på att genomskåda det.

Var misstänksam

Rådet från både polis och banker är att ständigt vara misstänksam och att återkoppla till banken om man ombeds lämna ut koder eller logga in med bank-id.

— Om någon påstår sig ringa från Nordea, kontrollring växeln och be at få bli kopplad till personen. Det är mycket bättre att vara misstänksam än godtrogen, säger Janina Pfalzer till Aftonbladet.

— Man ska vara väldigt rädd om sina koder och aldrig lämna ut dem till någon som ringer. Behandla dem som en värdehandling, som nyckeln till ditt hus eller ditt pass, säger Frank Hojem