Uppdraget som destinationsutvecklare har Tau Petersson hos Skövdes destinationsutvecklingsbolag Next. Resten av tiden arbetar hon på Stunlock studios, som kontorschef.

Nyligen rapporterade TT Nyhetsbyrån om en växande svensk spelindustri där branschen varnar för att det börjar bli svårt att hitta folk att anställa.

Tau Petersson, som även sitter i styrelsen för samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen, känner mycket väl igen denna bild.

Trots att Skövde har en högskola där det utbildas dataspelsutvecklare är det inte helt lätt att hitta rätt personer att anställa för spelföretagen i staden. När det gäller nyutexaminerade spelutvecklare är det ingen brist i Skövde, men personer med lite mer erfarenhet kan vara svåra att hitta.

– Problematiken finns i hela Sverige. Inte minst när det gäller programmerare är stor konkurrens. De är helt klart svårast. Kan du programmera ett spel kan du programmera vad som helst, säger Tau Petersson.

Det finns flera stora företag i Skaraborg som inte verkar inom spelbranschen, men som behöver programmerare.

– Samtidigt, när det gäller spel, så finns det oftast en passion bakom och då söker man sig ändå till spelbranschen, säger Tau Petersson.

När det gäller anställda från ett land utanför EU kan reglerna för arbetstillstånd sätta ytterligare käppar i hjulet. Spelutvecklingsbranschen är en internationell bransch. Men det är inte alltid helt enkelt att anställa en person från ett land utanför EU.

Annons

– Det finns en del hinder. Det tar ganska lång tid, berättar Tau Petersson.

För att få arbetstillstånd i Sverige måste företaget man är anställd hos uppfylla vissa krav, till exempel kollektivavtal eller villkor som motsvarar det. Enligt Tau Petersson saknas kollektivavtal oftast hos spelföretagen i Skövde, eftersom de flesta är små och nystartade. Hos Stunlock studios har man löst det genom att kunna visa att man erbjuder motsvarande villkor som kollektivavtal.

– Vi har en kille från Ryssland och två amerikaner som arbetar hos oss, säger Tau Petersson och berättar vidare att företaget nu hjälper andra dataspelsföretag i Science Park Skövde (tidigare Gothia Science Park) med råd om hur de ska göra när de vill anställda någon från ett land utanför EU.

Ett återkommande problem i Sverige är att arbetstagare från andra länder har fått lämna landet när det har visat sig att de har tjänat för lite pengar under en period i sin anställning. Det har i bland bara handlat om några hundralappar för lite tidigt under en anställning, men har resulterat i att eftertraktad personal varit tvungna att lämna Sverige, även om de kommit upp i en bra inkomst när de tvingas bort.

– Det känns som ett onödigt problem. Vem vinner på det här? Den som lider mest är nästan individen, säger Tau Petersson.

Företagen i spelbranschen i Skövde blir ofta kontaktade av personer som vill arbeta hos dem, även av spelutvecklare från andra länder.

– Vi rekryterar mycket på passion. Många som kommer till oss älskar våra produkter, säger Tau Petersson.

Hon upplever att Skövde har gjort sig ett namn i branschen internationellt, inte minst genom satsningen Sweden Game Arena, ett projekt som ska öka tillväxten inom dataspelsbranschen i Skövde.

Tau Petersson har verkligen kunnat följa och vara del av Skövdes utveckling som spelstad. När hon studerade dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde för omkring tio år sedan fanns bara ett fåtal spelföretag i Skövde, vid inkubatorn i Gothia Science Park.

Stunlock Studios var ett av de företag som startade där. Nu har företaget 47 anställda och i Skövde finns mellan 20 och 25 spelföretag. Man räknar med att omkring 1000 personer här studerar eller har arbeten med koppling till spelbranschen.

De flesta av Skövdes spelföretag är fortfarande små.

– Men något som vi ser nu och har sett de senaste åren är att vi har bolag som har stabilitet och ekonomi och som inte hankar sig fram, säger Tau Petersson.

Inom ett tioårsperspektiv tror hon att Skövde kommer att ha mognat ännu mer som spelstad och att det kommer att finnas fler personer med rätt kompetens och erfarenhet att anställa här.

– Ja, det är absolut det vi hoppas på.

Eu