När en krissituation eller olycka som branden i Ryd inträffar finns klara riktlinjer för hur kommunens olika sektorer ska agera. Arbetet samordnas i POSOM-gruppen, där förkortningen står för psykiskt och socialt omhändertagande.

I krisgruppen ingår personal från bland annat kommunens socialtjänst, skola och omvårdnad. Krisgruppen sammankallas och leds av socialchefen eller av denne utsedd person. Gruppen leds av socialchefen och är den organisation som först sätts igång när något händer och den som ska vara mest trimmad.

Kommunen har dessutom en speciell krisnämnd där Katarina Jonsson är ordförande. Den aktiverades emellertid inte i anslutning till branden då den insatsen inte har krävt några extra politiska beslut.

Marcus Wästefors är säkerhetschef på Skövde kommun och var den förste tjänstemannen från kommunen som kom till platsen efter att branden hade utbrutit. Han berättar att regeln vid ett så här sent larm är att den nyckelperson som är vaken och som först får information om larmet också är den som ser till att kommunens arbete aktiveras.

– Den som får reda på att något händer har mandat att kontakta kommundirektören Tomas Fellbrandt, men även de sektorer som har de operativa funktionerna i sammanhanget, säger Wästefors.

Som ansvarig för POSOM-gruppen var socialchefen Lena Friberg också snabbt på plats i Ryd på onsdagsnatten. Därefter anslöt personal från de olika sektorerna i rask takt, enligt Wästefors.

Annons

– Det var ett lagarbete där alla hade en egen känsla av ansvar. Man väntade inte på order utan tog sig till platsen och gjorde sitt jobb direkt. Bland annat fanns fem personer från socialtjänsten på plats inom 45 minuter efter samtalet till socialchefen, berättar Wästefors.

Säkerhetschefen lyfter också fram samarbetet med fastighetsbolaget Balder, både i det akuta skedet, men även under den efterföljande fasen.

– De har skött det med bravur. Bland annat gjorde Rickard Weinö, som jobbar på Balder, en otroligt bra insats under den första kvällen och natten.

– Från kommunen såg vi till att idrottshallen öppnades och att det fanns mat för dem som behövde. Sedan tog Balder över och styrde upp det genom bland annat genom Rickard. Han hade bra koll på de boende och ledde arbetet på ett bra sätt, konstaterar Wästefors.

Kommunen hade en aktiv stab på plats hela tiden under det akuta skedet. Därefter övergick man till nästa fas, men fanns ändå fortsatt på plats.

– Vi upplevde att det var ordning på det akuta skedet på fredagen. Sedan hade vi bemanning under hela helgen och hade även extra öppet på Flamman och biblioteket, säger Wästefors.

– Under den gångna veckan har arbetet fokuserats på ett längre perspektiv. Vi har stöttat Balder med att få till stånd de tillfälliga boenden som ska användas under renoveringen och socialtjänsten har även haft kontakt med dem som inte hade hemförsäkring.

På fredagseftermiddagen är det en ny samling för de drabbade, där representanter för Balder kommer att redogöra för det aktuella läget och vad som väntar framöver. Då kommer även Marcus Wästefors att närvara.

– Det kan mycket väl ha uppstått nya behov av information så vi finns på plats för att svara på eventuella frågor, säger säkerhetschefen.

Från politikerhåll understryker kommunalrådet Katarina Jonsson att alla berörda kommunala verksamheter skötte sina åtaganden på ett mycket bra sätt.

– Jag vill ge en eloge till all personal som gjort alla insatser både snabbt, professionellt och värdigt. Jag är superimponerad och stolt över att våra medborgare kan få den hjälp de behöver så snabbt och på ett så bra sätt.

– Det är en anspänningstid innan man får allt på plats, men de har ändå varit väl förberedda. Även medborgarservicen i Södra Ryd har fungerat bra och alla inblandade har funnits nära de drabbade, vilket har uppskattats, konstaterar Katarina Jonsson.