På fredagseftermiddagen togs de symboliska stavtagen som markerar att arbetet med konstsnöspåren officiellt har startat. Förarbetet har dock pågått ett bra tag.

Förre elitåkaren Mattias Svahn har varit med och hjälpt till med utformningen av spåren. Redan förra hösten var han på plats på Billingen och gjorde den första kollen. Därefter gjorde han ett nytt besök i våras och har sedan stämt av läget på nytt tidigare i höst.

– Sträckningen var klar i grova drag när jag kom in i bilden. Sen har jag hjälpt till att forma kurvorna ur en åkares perspektiv för att de ska vara åkbara ur alla vinklar och även för att pistningen av spåren ska kunna utföras på ett bra sätt, förklarar Mattias.

Han konstaterar att man haft motionsåkarna i åtanke när man justerat slingorna.

– Vi har rätat ut en del kurvor i några backar så att alla ska våga åka dem. Bland annat är nedersta delen på Volvobacken och en lång kurva på fyran justerade, så de inte är så tvära utan att man kan se vad man har framför sig.

– Främst har vi jobbat med slingorna som ingår i det ordinarie konstsnöspåret och som ska passa så många åkare som möjligt. Nu blir den delen väl anpassad för motionärerna, säger Mattias.

Men det finns även en tuffare slinga som delvis går i det lila milspåret ner i bergssluttningen mot Cementa. Den kommer att bli mellan 2-2,5 kilometer totalt, med halva sträckan nedför och halva sträckan uppför.

Den slingan är däremot inte för vem som helst enligt Mattias.

Annons

– Som motionär ska man ha åkt en del för att våga kasta sig ut på den slingan. Den kommer att bli utmanande även för de bättre, säger Mattias.

– Det blir en elitdel som man kan koppla på vid vissa arrangemang som exempelvis SM, Sverigecupen eller kanske en världscupstävling.

Ett spår med den svårighetsgraden är för övrigt ett måste om man ska kunna ha stora tävlingar påpekar han.

– Kommunen har haft kontakt med skidförbundet, så man vet vad som krävs för att arrangera en internationell tävling. Det man gör nu innebär att man bygger för framtiden och kan ha större arrangemang. Man tar ut svängarna ordentligt, säger Mattias.

Inga konstsnöspår utan snö dock och där har kommunen gjort ett bra jobb enligt Mattias.

– Man har köpt väldigt bra utrustning, både med kanoner och lansar. Sen ska man också kunna spara snö genom att spruta upp ett lager när det är som bäst förutsättningar.

– Det är ett måste om man ska kunna garantera att det finns snö vid en viss startpunkt kommande säsong, säger Svahn.

Ingen risk att vintrarna är för milda för en sådan här satsning så här långt söderut då?

– Nej, skidåkning är något även för de här breddgraderna. Och jag tror att satsningen i Skövde blir ett bra uppsving för ett större område, säger Mattias Svahn.