När Per-Åke Gunnarsson var på semester i Nya Zeeland upptäckte han restauranger som erbjöd både utländskt men också närproducerat kött, uppdelat i olika avdelningar. Detta inspirerade honom, och nu är han en av de första att använda sig av spårning på köttvaror, som ska få kunderna att känna sig trygga.

— Det är inne med närproducerat och då vill man veta exakt vad man köper och äter, säger Per-Åke som driver Läckögrillen tillsammans med sin fru.

Stort samarbete

Tillsammans med Skövde slakteri, en närliggande gård och Trac technology (som står för tekniken) har Per-Åke nu tagit fram Ölandaburgaren, då man får information om djuren som burgarna är tillverkade av och om gårdens filosofi.

— Det är Johan Tell och hans djur från Ölanda som vi arbetar med, därav namnet.

Inga fuskare

Annons

Thomas Nybladh är VD för Trac technology, som har hållit på länge med att utveckla tekniken för att kunna spåra köttet hela vägen.

— Det vi gör är att hela tiden kontrollera sanningshalten i djurens id och slaktnummer, så att djuret verkligen kommer från den påstådda gården. Detta gör att vi på individnivå kan visa vilket djur du äter. Vad gäller hamburgare blir det däremot något bredare, eftersom det går åt flera kossor för att göra en burgare. Då blir det på gårdsnivå förklarar Thomas.

Enligt honom finns det de som ljuger om att deras kött är lokalproducerat.

— I vissa fall kommer kött in utifrån och sen blir det ”svenskt” på något vis.

Med spårbarheten kommer även ärlighet, menar Thomas. När Per-Åke på Läckögrillen scannar sin förpackning med kött kontrolleras uppgifterna och ger honom ett svar med information om köttets bakgrund, som sedan åker upp gatukökets tv för kunderna att se.

Framtidens teknik

Thomas är mycket nöjd med samarbetet med Skövde slakteri.

— De var ett ganska självklart alternativ. Skövde slakteri är en stor aktör i Sverige och de äger hela kedjan ända ut till konsumenten.

Förutom restauranger och gatukök pratar Thomas om möjligheten att använda tekniken i butiker. När du scannar varan kommer informationen upp, om exakt var produkten kommer ifrån.

— Vi har även ett projekt med ett mejeri, och jobbar med att gårdsmärka till exempel mjölk och yoghurt, berättar Thomas Nybladh.

Mat
Mat