Det handlar om fastighetsbranschens pris Kundkristallen – Benchmark Event som årligen delas ut bland Sveriges fastighetsbolag. Fastighets-SM kan vi kalla det, för enkelhetens skull.

Två bolag från Skövde var på plats vid prisutdelningen på Berns i Stockholm - och vilket kväll det blev för Skövde.

I klassen Högsta Serviceindex, vilket kan översättas till "nöjdhets-SM" fick Skövdebostäders VD Dan Sandén gå upp och hämta förstapriset. Serviceindex mäter hur hyresgästerna upplever servicen från sin hyresvärd.

- En ganska stor kristallstatyett. Riktigt tung, rapporterar en glad Dan Sandén.

Annons

Som inte blev mindre ledsen när det var dags för prisutdelning i klassen högsta profil. Profilen är ett mått på varumärkets styrka och hyresgästernas trivsel och nöjdhet med sin hyresvärd.

Där blev det nytt SM-guld.

Företaget var även nominerat i klassen högsta produktindex och även här blev det pallplats, men silver denna gång.

- Det klart jag är stolt och glad. Men det är lätt att vara VD när man har sådan personal som jag har, jublar Dan Sandén.

SM-tecknen i fastighetsskötsel firas just nu med middag på Berns.

Är det fri bar, Skövdebostäder bjuder som gäller?

- Nähähä. Nu är det middag, det räcker så,

Skövdebostäder var inte enda Skövdebolaget som hade anledning att jubla. På plats var också Rapp Fastigheter AB som fick lyfta segerbucklas i klasen Högsta serviceindex.

-Så fyra priser varav tre guld till Skövde. Det är ganska bra.

Kundkristallen belönar hyresvärdar, både privata och kommunala, som lyckats extra bra inom utvalda områden. Vinnare blir de som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar. De aktuella kategorierna är: högsta serviceindex, högsta produktindex och högsta profil. Serviceindex mäter hur hyresgästerna upplever service. Produktindex visar hur nöjda hyresgästerna är med sin bostad och sitt område. Profilen är ett mått på varumärkets styrka.

Både 2016 och 2017 vann Skövdebostäder priser för att de har Sveriges nöjdaste hyresgäster.

LÄS MER: Tre nomineringar för Skövdebostäder

LÄS MER: Nöjda kunder hos Skövdebostäder