16 september var Postnord med om att avslöja en liga som specialiserade sig på att stjäla paket från lastbilstransporter.

Fakta: Postnordligan

Bakgrund: Häktningen efter gripandet i september gällde tre försök till grova stölder. En..

Fakta: Postnordligan

Bakgrund: Häktningen efter gripandet i september gällde tre försök till grova stölder. En 33-åring och en 35-åring som hade klättrat från personbilens motorhuv in i lastbilen. Enligt åklagaren är männen bröder. En 45-årig manlig släkting erkände att han körde personbilen. Den fjärde personen är en 30-årig man som fanns i personbilen. Han nekar till brott.

Källa: TT/ Åklagarmyndigheten

Flera gånger i sommar var hänglåset borta och värdefulla paket försvunna från flaken när chaufförerna kom fram till Göteborg.

E20 mellan Vara och Alingsås tycktes vara extra utsatt.

— Jag misstänkte att de hade tagit sig in i lastbilen under färden, men det var inte så många andra som trodde på mig, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord.

Många ansåg att det lät otroligt att tjuvarna skulle ha stått på en personbil som körde bakom lastbilen, klippt upp hänglåset till flaket och hoppat in.

— Det var ingen som hittills hade lyckats bevisa något sånt.

Varför slog de till på just denna sträcka söder om Vara?

— Det är en väg med många raksträckor, man kör 80 kilometer i timmen, det är mörkt och rätt lite trafik på nätterna. De kunde arbeta rätt ostört, förklarar Alexis Larsson.

Det som stals var främst paket från ett elektronikföretag.

— Mobiler, surfplattor och datorer är mest stöldbegärliga.

Värdet på fyra stölder i somras uppskattar han till 2,5 miljoner kronor.

Postnords säkerhetsteam och polisen riggade en fälla för pakettjuvarna.

Efter två försök som inte gav något lyckades Postnord fånga tjuvarna vid en insats 16 september.

Annons

För tredje gången hade man nu installerat mobila kameror bland paketen på flaket i en transport som man bedömde låg i riskzonen och som hade extra värdefull last.

Plötsligt såg de på filmen från kamerorna hur tjuvar tog sig in på flaket under färden som då gick i cirka 80 kilometer i timmen.

− Jag såg på filmen hur bakdörrarna på lastbilen öppnades och två män hoppade in i hög fart från motorhuven på en personbil med släckta lysen, som körde precis bakom, berättar Alexis Larsson

De båda männen hade tagit sig ut ur kombins taklucka till motorhuven. I bilen hittades senare utrustning för att forcera även rejäla lås, som en vinkelslip med elaggregat, enligt TT.

Lastbilsföraren hade inte en chans att upptäcka bilen som låg bakom och såg ingenting när tjuvarna tog sig in på flaket.

Polisen slog till mot transporten och kunde gripa två män i lastbilen och två i den medföljande bilen på E20 strax innan Vårgårda. Åtal väntas väckas inom kort.

Men hur visste tjuvarna vilka transporter som var extra värdefulla? Var det ett insiderjobb?

— Det kan alltid vara ett insider jobb. Även i detta fall. Lastbilen som utsattes hade extra värdefull last. Men på lördagar körs ovanligt få transporter och denna tur hade blivit utsatt tidigare, säger Alexis Larsson.

Han berättar att liknande metoder har troligen använts vid stölder i Europa.

— Men där har man aldrig lyckats dokumentera det på detta sättet.

Även andra konkurrenter i branschen har varit med om liknande stölder.

— Men detta är första gången som man har lyckats få bevis.

Vad har hänt sedan 16 september?

— Denna typ av stöld har helt och hållet upphört. Vi har inte haft någon sådan incident sedan dess, konstaterar Alexis Larsson.

FOTNOT: Se Postnords egen övervakningsfilm ovan.