Med full efterbrännkammare och ett mäktigt muller startade JAS-planen från vägbasen Häljestena, en del av riksväg 44 mellan Lidköping och Grästorp.

– Det här är en viktig del i vår ökning av vår militära förmåga och det nationella fokus som vi har. Att kunna starta och landa på baser utanför våra ordinarie minskar risken för att bli utslagen vid ett angrepp från luften, sa F7:s flottiljchef, Lars Helmrich, när han sett de första Gripen-planen landa, vända tillbaka och starta igen.

Bromsverkan

Längden på vägbasens bana är officiellt 800 meter nyasfalterad raksträcka, plus 100 meter extra i var ände. Före första landning sopades banan och man kontrollerade beläggningens bromsverkan.

– Det är en betydligt kortare bana än våra ordinarie och vi vill vara säkra på att kunna stanna på ett bra sätt.

Trafiken på väg 44 leddes under dagen om via Häljestena och stoppades bara under start och landning.

Annons

Gripen-piloter använde riksvägen som landningsbana

Före landning korsade piloterna fältet och gjorde ett landningsvarv innan de kom in en bra bit över den stoppade trafiken på vägen.

– Vi landar alltid mot vinden. På grund av den korta banan så kommer vi in med högre anfallsvinkel - högre nos - än vi gör på hemmafältet. När vi satt ner hjulen så fälls de främre vingarna upp för att hjälpa till med bromsningen från vår sättningsfart på ungefär 140 knop (260 kilometer i timman), säger Johan Lindqvist som är en av Gripen-piloterna på F7.

Mera hantverk

På vägbaserna finns inga elektroniska landningshjälpmedel utan piloterna landar efter egen visuell bedömning.

– Det är lite mera hantverk och lite mer "old school". Betydligt svårare än vanligt, men fantastiskt roligt, tycker Johan Lindqvist.

Efter landning kontrollerades bromsarna innan planen taxade tillbaka för att starta mot vinden igen.

Under starten användes efterbrännkammare för att få snabbare acceleration och bättre säkerhetsmarginal på den korta banan.

– När vi startar normalt så använder vi bara max grundmotoreffekt. Då blir startsträckan en bit över 1 000 meter, men med EBK så är vi i luften efter bara 500 meter ungefär, säger Johan Lindqvist.

Under dagen var totalt åtta flygningar inplanerade. Övningen är en förövning för att förbättra flottiljens förmåga som krigsförband och fortsätter under torsdagen då även start och landning med Hercules kommer att ske.

LÄS MER: Nu inleds Aurora