1891 tog JP Johansson patent på skiftnyckeln. Det är ett av de svenska patent som fått spridning över världen.

Mer än ett sekel senare kom Spotify - en svensk innovation som gjorde musik tillgänglig på ett revolutionerande sätt.

– En innovation är något som har en kommersiell potential, säger Ola Rynge, innovationsrådgivare på Almi.

Ola Rynge och möter varje år ett 100-tal Skaraborgare som presenterar idéer som de vill förverkliga. Kanske kommer det en dag någon med en lika bra affärsidé som Spotify eller en uppfinning som slår ut skiftnyckeln.

– Den fråga man ska ställa är vilka problem som idén löser och vem som vill betala, säger Ola Rynge.

Annons

Den som har kommit på en helt ny skruv har kanske gjort en uppfinning, men det är inte en innovation om den inte behövs.

– De kommer till mig gör det för att få en bedömning av idén och en del vill söka ekonomiskt stöd för att göra en förstudie.

Det är en prövning som varje idé ska gå igenom. Ett av de första stegen är att Ola Rynge hjälper till med en granskning av om det är en helt ny tanke. Det finns patentregister att söka i och Ola Rynge förklarar att han även använder googles bildsökning.

– Jag jämför med andra lösningar som finns. Ett annat sätt är att söka på Alibaba på internet.

Finns redan idén som en produkt går det inte att ta patent, men då kanske det kan bli en affärsidé att starta import om det finns ett behov i Sverige,

För att nå framgång krävs både en bra idé och att en tillräcklig drivkraft hos den person som har idén.

Det är inte ovanligt att är unga som i sin utbildning har arbetar med innovationer som kommer till Ola Rynge. Det är också vanligt att det är personer mellan 30 till 40 år som har kommer med idéer som de vill få prövade.

– Det tror jag beror på att intresset för att starta eget har ökat.

Den tredje gruppen är pensionärer som har fått tid att utveckla idéer de har tagit med sig från arbetslivet. Även mindre företag har möjlighet att få Almis råd och stöd.