Frågeställaren påpekar också att politiker lovade en cykelbana redan för 35 år sedan, men inget har hänt sedan dess. Ann-Marie själv bor vid Hallebacka öster om Igelstorp och konstaterar att hon väntat väldigt länge.

Kanske händer ändå något under den kommande mandatperioden. I vilket fall svarar samtliga partier ja på frågan. Dessutom ser man den gamla banvallen för Karlsborgsbanan som det mest givna alternativet nu.

”Vi kommer att arbeta för att den gamla banvallen görs om till cykelbana” konstaterar bland annat Peter Sögaard, språkrör för MP, och påpekar samtidigt att man helst hade sett fortsatt järnvägstrafik på sträckan, men att det nu inte är ett alternativ inom överskådlig framtid.

Från Moderaterna lovar ordförande Bernt Mårtensson att partiet ska verka för att det blir en cykelbana till Skövde, men påpekar samtidigt att beslutet ligger hos Trafikverket.

Även S säger ja och ser banvallen som en självklar lösning. ”Kommunen förhandlar om att köpa loss gamla banvallen och syftet är att denna i framtiden ska bli cykelväg mellan Igelstorp och Skövde, i förlängningen hela vägen till Tibro.” påpekar Malin Ask. ”För oss är det viktigt att alla medborgare har tillgång till bra och säkra cykelvägar för att främja både hälsa och miljö”, sammanfattar hon.

Centerns kommunalråd Ulrica Johansson konstaterar att partiet rent generellt är positivt till cykling på banvallen men konstaterar även att ”frågan om busstrafik och kanske självkörande fordon också bör beaktas.”

Annons

Medborgerlig samling och Feministiskt initativ är för närvarande inte representerade i fullmäktige, men vill också ha en cykelväg på den aktuella sträckan.

”Vi kan lova att aktivt arbeta för att cykelbana byggs från Igelstorpsområdet till Skövde” säger Leif Svensson Sekreterare i MED Skaraborg.

”Att cykla tillhör en hållbar framtid. Jag vill att den gamla banvallen mellan Skövde Karlsborg ska bli cykelväg, hela vägen” säger Kjell Ambertson, Tredje namn på Fi:s valsedel till kommunfullmäktige i Skövde.