Alla njuter inte av sommarvärmen. När solen ligger på under en varm dag blir det väldigt varmt för regionens brevbärare. I en mätning som Jönköpings-Posten rapporterar om visade termometern att temperaturen i bilen låg på över 50 grader.

Mats Widerström är huvudskyddsombud på fackförbundet SEKO i Jönköpingsregionen, vilket också innefattar Skaraborg.

— Det är få dagar det är så varmt som det varit, men det är självklart att man vill ha kyla i bilen, säger han.

Jörgen Edström är för tillfället vikarierande regionchef för PostNord i området. Han menar att det finns flera knep att hålla sig svalare, som att ta ordentligt med rast och försöka ställa bilen i skuggan, men säger också att inget kan ersätta en AC.

— Det är få dagar som blir så varma, men arbetsmiljön blir inte den bästa, det är bara att erkänna.

Arbetsmiljöverkets rekommendation

Postbilarna som brevbärarna använder saknar alla former av air conditioning och hettas upp fort under en arbetsdag. En brevbärare kan sitta i bilen mellan sex till sju timmar per dag.

Jörgen Edström menar att det finns olika skäl till att postbilarna saknar AC.

Annons

— En AC får ingen effekt när rutorna är nere och brevbäraren går ut och in genom dörren. Det är heller inte bra med omväxlande kall luft från ena sidan och varm från den andra.

Han menar att beslut för vilka bilar som köps in grundar sig på information om vad som är bäst för brevbärarna.

— Vid upphandling av bilar har vi alltid med oss skyddsorganisation och ergonomer som ger råd, säger Jörgen Edström.

Ofta kör brevbärarna med rutan öppen och lämnar ut posten genom rutan, vilket skulle hindra en nedkylningsfunktion att fungera optimalt, men det ser inte alltid ut så för de som arbetar.

— De som kör längre sträckor skulle verkligen kunna ha nytta av AC. De kör länge med fönstret uppvevat, säger SEKO:s Mats Widerström.

Avtalet gäller

Huvudskyddsombudet menar att det inte finns så mycket att göra åt situationen i nuläget, det var dessa bilar som inhandlades en gång i tiden.

— PostNord är fast i det avtalet som gäller. Nästa gång det blir upphandling hoppas jag att de köper bilar med AC. Det nuvarande avtalet går ut i år eller nästa år, säger Mats Widerström.

Det verkar som att brevbärarna får sitta fortsatt svettiga ett tag till i sina arbetsfordon. Mats Widerström har egentligen bara ett tips.

— De får stanna till ofta i skuggan, ta rast och ventilera ut bilen. Det är var PostNord rekommenderar på högre ort.

AC