Att ha fyra järnvägsspår på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås har länge efterfrågats för att öka kapaciteten, vilket också skulle gynna tågtrafiken genom Skaraborg. Det var en stor besvikelse hos många i Västsverige när denna satsning inte kom med i den långsiktiga planen för investeringar i transportinfrastruktur förra våren.

För att öka chanserna att fyrspår mellan Alingsås och Göteborg lyfts in nästa gång den nationella infrastrukturplanen uppdateras, vilket sker 2022, har Västra Götalandsregionen och kommunerna utmed Västra stambanan bekostat en utredning för 2,5 miljoner kronor.

Utredningen har sökt klarlägga en möjlig lokalisering av ett nytt dubbelspår mellan Alingsås - Sävedalen som innebär så lite störningar som möjligt. Vid Alingsås har ett par olika sträckningar föreslagits.

Det östra alternativet förordas av Katarina Jonsson (M), ordförande för Västra stambanegruppen, och regionpolitikern Kristina Jonäng (C) i förordet till utredningen.

Kostnaden beräknas till 13,2 miljarder kronor för det östra alternativet exklusive anläggandet av ett nytt resecentra. Det västra alternativet beräknas kosta 13,0 miljarder kronor exklusive rivning av befintliga spår och ombyggnad av Alingsås station.

Annons