På Skövde Nyheters redaktion på Petter Heléns gata 2 inleds arbetet varje dag med ett morgonmöte. Redaktionen går igenom dagens uppdrag, diskuterar hur artiklarna ska skrivas, vilka bilder som ska tas och vilken story som ska göras i tv-form.

Sedan avslutar Börje Andersson, nyhetschef på tidningen sedan 2001, mötet på samma sätt – varje dag.

- Folk är nog rätt trötta på att höra den frasen nu, men jag säger alltid att uppdragslistan inte är huggen i sten. Vi ska ju hjälpas åt att förändra den för att göra den bättre.

Lo Hägerfelth jobbar på sportredaktionen i Skövde och förser läsarna med nyheter om allt från Skövde AIK till IFK Skövde.
Foto: Janne Andersson

Just förändring är på inget sätt en nyhet för SN som nyhetsförmedlare. Efter sju år bytte publikationen namn – och Billingen blev i stället Skaraborgs-Tidningen. 1958 togs namnet Skövde Nyheter – och sedan dess har tidningen också bytt både frekvens och format. 2007 lämnade tidningen marknaden i Skövde helt som sexdagarstidning– men återuppstod som månadsmagasin under namnet Skövde Nyheter Handel.

2011 gjorde man comeback som nyhetsförmedlare – med en totalutdelad veckotidning och ett par år senare lanserades dess nyhetssajt skovdenyheter.se. 2015 fick kunderna ännu en möjlighet att följa nyhetsflödet digitalt – genom appen SN.

I dag är Skövde Nyheters stans största nyhetssajt, med över 300 000 sidvisningar i veckan. Facebooksidan, där redaktionen både publicerar nyheter och bjuder på en och annan sång i videoform, följs av 16 000 personer.

Annons

- Vi var först ut ur startblocken digitalt och sen tror jag att vi har valt ett tilltal som lämpar sig för webben. Vi har medvetet jobbat för att hitta saker som vi tror är intressanta och angelägna för Skövdeborna. Historiskt sett har vi alltid försökt bjuda på oss själva med en portion självdistans och vi söker alltid det oväntade. Vi har genom åren tältat i Commerce för att följa handelsflödet, vi har sänt live på torget under matfestivalerna och vi har testkört pansarvagnar. Vi letar efter det som är lite udda, det som är annorlunda, säger Börje Andersson.

- De närmaste månaderna kommer Skövde Nyheters sajter och appar att få ett ansiktslyft men också en rad förbättrade funktioner som kommer att ge läsarna en ännu bättre nyhetsupplevelse, säger Herman Nikolic, ansvarig utgivare och redaktionell chef.

I dag är både tidning och nyhetssajt gratis för läsarna. Men nästa vecka stöps sajten om – och den som vill ta del av all journalistik behöver bli digital prenumerant.

- Digitalt har Skövde Nyheter med sitt relevanta innehåll och folkliga tilltal vuxit fram till att bli den stora digitala nyhetsförmedlaren i Skövde. Redaktionen tillför ett värde för sina läsare som kan känna sig säkra på angelägen och saklig nyhetsrapportering, oavsett om det handlar om snabba nyheter, sport eller fördjupat berättande, säger Herman Nikolic, redaktionell chef och ansvarig utgivare.

Så blir du Premiumkund på Skövde Nyheter

De artiklar som ingår i prenumerationen är märkta med en gul Premiumlogga. Klicka på en s..

Så blir du Premiumkund på Skövde Nyheter

De artiklar som ingår i prenumerationen är märkta med en gul Premiumlogga. Klicka på en sådan så kommer du till inloggningssidan och kan registrera dig som prenumerant och betala via Klarna. När inlogget aktiverats kommer du också att kunna logga in på alla Hall Medias sajter i Västergötland och Småland. Om du får problem med inloggningen eller prenumerationen kan du kontakta kundcenter på kundcenter@hallmedia.se eller telefon 036-30 40 50.

Hittills har pengarna som SN fått in på annonser fått finansiera både journalistiken och säljavdelningen. Men det räcker inte i framtiden, menar utgivaren.

- Trots framgångarna är framtidens journalistik inte ohotad. Digitalt behöver de flesta mediehus kombinera annonsintäkterna med prenumerationsintäkter. Varje ny prenumerant hjälper Skövde Nyheter att bli en ännu bättre nyhetssajt i läsarnas tjänst, säger Herman Nikolic.

Skövde Nyheter gör nu en historisk satsning - från och med nästa vecka öppnar man för digitala prenumerationer på sajten skovdenyheter.se och nyhetsappen SN.
Foto: Janne Andersson

Det första prenumerationserbjudandet kostar 90 kronor för 90 dagar – och då kan inloggade användare också läsa systertidningarna Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs läns Tidning. Även Hall Medias titlar i Småland ingår i abonnemanget.

- Precis som journalisterna på systertidningarna har Skövde Nyheters reportrar ett fint och viktigt uppdrag. Varje dag, året om, arbetar redaktionen för att belysa samhällsproblem, lyfta fram lokala förebilder, bevaka kommunen och regionen, rapportera om brott och straff och mycket, mycket mer. Bevakning av den sorten kostar naturligtvis att upprätthålla. Jag är övertygad om att många läsare anser det som viktigt att det finns journalister som informerar, rapporterar och granskar i våra kommuner, att det är värt något. Den fortsatta existensen av trovärdiga lokalmedier är ytterst en demokratifråga, säger Herman Nikolic.

Eva Wårenius är deskreporter i Skövde och jobbar med planering av nyhetsflödet - och är ofta den som lägger ut bilder på Instagram, snackar med läsarna på Facebook och putsar till rubriker.
Foto: Janne Andersson

Börje Andersson, journalist sedan tonåren, har arbetat på redaktionen i Skövde sedan 2001. Då var han nyhetschef på Västgöta-Bladet i Tidaholm, och fick frågan om att hjälpa till på SN fyra dagar i veckan.

- De fyra dagarna har fortsatt sedan dess. Skövde är en spännande stad, det händer fantastiskt mycket här. Det är en stad med nyhetspuls och det tilltalar mig. Jag upplever också att Skövdeborna ser oss som en viktig del av sin vardag och vi får allt oftare beröm för vår snabbhet och vårt tilltal gentemot läsarna, det uppskattar vi givetvis när vi får höra. Normalt sett tiger ju hälsan still men det är påfallande ofta folk säger det till oss, säger Börje Andersson.

Nu ska han visa läsarna varför journalistiken är värd att betala för.

- Egentligen är det ganska självklart. SN är för bra för att vara gratis. Jag skulle aldrig komma på tanken att tanka min bil och bara köra iväg eller att gå in på Ica, fylla en kasse och sedan gå utan att betala. Allt kostar, så även journalistiken. Det är viktigt med journalistik i ett demokratiskt samhälle, Skövdeborna ska känna att de alltid har en vän att komma till. Det skulle bli ett tystare Skövde utan Skövde nyheter, säger Börje Andersson.

Skövde Nyheter jobbar dagligen med bevakning av polis, ting, region och kommun. På redaktionen finns också en agendareporter, som jobbar heltid med fördjupat berättande och granskning.

- Redaktionen är en mycket rutinerad skara journalister – det är ett team som har jobbat ihop i många år. Det är en erfaren laguppställning som kan det mesta om Skövde och dess historia, säger Börje Andersson.

Anna Kuylenstierna är agendareporter på Skövde Nyheter och jobbar enbart med fördjupning och granskning.
Foto: Janne Andersson

SN gör i dag dagliga kontroller av vad som sker hos myndigheterna.

- Vi har daglig koll på alla blåljushändelser och tingsrätten – och vi gör också en daglig koll på det mesta som rör kommunen – nämnder, fullmäktige och diarier – som vi tror berör Skövdeborna. Vi försöker jobba aktivt med näringslivsjournalistik, framför allt gällande handeln i Skövde, då vi tror att det är en sån fråga som intresserar många. Sen har vi reportern Per Claesson som har järnkoll på det som händer i regionen. Därtill försöker vi fånga både levnadsöden och snackisar, säger Börje Andersson.

Marianne Carlsson är en av Skövde Nyheters rutinerade reportrar - hon jobbar med kommunbevakning och nagelfar diarier och nämndshandlingar i jakten på nyheter.
Foto: Janne Andersson

Beslutet att börja ta betalt på sajten och i appen utgör också en rejäl digital satsning. Den innebär även att den gratisutdelade tidningen Skövde Nyheter kommer varannan vecka i stället från och med nu. Också sajt och app kommer att förändras:

- De närmaste månaderna kommer Skövde Nyheters sajter och appar att få ett ansiktslyft men också en rad förbättrade funktioner som kommer att ge läsarna en ännu bättre nyhetsupplevelse. Dels handlar det om möjligheten för läsaren att själv påverka sorteringen av nyhetsinnehållet, dels det estetiska uttrycket som kommer att lyftas till en ny nivå, säger Herman Nikolic.

SN:s mångårige nyhetschef tröttnar aldrig på nyhetspulsen. Där satt den-känslan, som känns i ryggraden när man träffar rätt och hittar den där storyn som berör och engagerar, söker han varje dag.

- Nu ska vi försöka bli än mer fördjupande och ta grepp om det vi tror är viktigt för Skövdeborna. Vi ska fortsätta ställa viktiga frågor - och inte bara tala om vad som har hänt utan också varför.