Och så dök den upp i alla våra flöden, trailern till filmen som alla talar om. Disneys nyversion av den eviga klassikern Lejonkungen såklart. Har du inte sett det 1.33 minuter långa klippet än så är du tydligen ganska ensam om det. Den fick nämligen över 220 miljoner visningar under de första 24 timmarna som den låg uppe, skriver Entertainment Weekly. Och alla har en åsikt om den.

Som vanligt finns det två läger som skriker allra högst. På den ena sida finns de som tycker att filmen bara är ett sätt för Disney att dryga ut sin redan välfyllda skattkammare ‐ en trött nyinspelning i den rad nyinspelningar som redan gjorts (Skönheten och Odjuret, Berättelsen om Askungen) och planeras för framtiden (Aladdin, Dumbo). Så finns det de som tycker att den nya Lejonkungen är det bästa som hänt mänskligheten sedan penicillinet upptäcktes. Eller i alla fall sedan den tecknade originalversionen hade premiär 1994.

Det som både upprör och älskas verkar vara det faktum att trailern inte visar någonting som vi inte har sett förr. Till tonerna av Circle of Life ser vi bilder på CGI­‐skapade djur röra sig över savannen för att se den nya kungen. Vi känner igen oss direkt, och det är ju faktiskt hela poängen.

För Disney handlar det nämligen om att hitta nya sätt att få barnen att sluta göra oviktiga saker som att leka och sporta, och ta sig till bion istället. Det handlar om att skapa Disneys nya, framtida storkonsumenter genom att presentera samma material i ny förpackning. Så har det alltid fungerat. Disneyfilmer har alltid baserats på företeelser vi redan känner till och kan ta till oss utan problem. Den första Lejonkungen har ju till exempel hämtat sin story från Shakespeares Hamlet.

Annons

Så medan vi som var med på den ”gamla goda tiden” bestämmer oss för att antingen hata eller älska nyinspelningarna är den nya generationen redo att skapa sina egna filmtraditioner.

Kanske ska vi bara acceptera att filmhistorien alltid upprepar sig.

Populära nyinspelningar

Klassiker:

Mannen som visste för mycket (1956) – Hitchcock gjorde en ny, mycket omtyck..

Populära nyinspelningar

Klassiker:

Mannen som visste för mycket (1956) – Hitchcock gjorde en ny, mycket omtyckt version av sin egen film med samma namn.

Scarface (1983) – De Palmas film med Al Pacino i den legendariska huvudrollen är trots sin klassikerstämpel en remake på en film från 1932.

Nyare:

A Star is Born (2018) – Denna bioaktuella och omtalade musikfilm med Bradley Cooper och Lady Gaga har redan gjorts två gånger tidigare.

Inglorious Basterds (2009) – Tarantino ändrade stavningen i titeln på sin hyllade nyversion av

en mindre känd 70­‐talsfilm.

Serier:

Anne with an E (2017) – Anne på Grönkulla har gjort otaliga gånger tidigare, men Netflix nyinspelning känns ändå riktigt uppfriskande.

Sherlock (2010) – Mästerdetektiven har vi sett förr, men BBC‐produktionen som hittas på

Netflix bjuder trots allt på något nytt.