Kan man bli kär i en brummande mjölkbil på väg mellan gården och mejeriet? Ja det tror i alla fall Falköpings mejeri. I ett försök att stärka varumärket hos unga vuxna kommer man producera en egen lokal dejtingserie, som kommer släppas på sociala medier.

Patrick Kunst, försäljnings- och marknadschef på Falköpings Mejeri, berättar om hur idén kom till.

– Jag tillhör inte målgruppen som tittar mycket på Youtube och så, men vi diskuterade med vår pr-byrå kring hur vi kan nå den yngre målgruppen, de i tonåren upp till 25 år. Det är en viktig grupp där mjölkdrickandet minskar. Vi har gjort en beräkning och kommit fram till att det finns 360 000 unga vuxna runt omkring i närområdet som vi potentiellt kan nå och stärka vårt varumärke hos, berättar Patrick Kunst.

Det är inte dejtingen i sig som är viktig för företaget.

– Utan för oss handlar det om att visa hur nära vi har mellan gård och mejeri. Sedan får de gärna bli kära på kuppen, och också gärna bli mjölkbönder, men det har jag svårare att se, skrattar Kunst.

Tv nytt område

Kärlek har varit ett återkommande tema i mejeriets marknadsföring under lång tid, med slogans som "100% kärlek” och ”Med kärlek från svenska gårdar”.

– Det temat är något vi jobbar vidare med, för oss är det är viktigt att känna värdet av det vi producerar. Kärlek är ett bra ord som reflekterar det.

Annons

Just tv är ett outforskat område för Falköpings mejeri. Annars syns man gärna kring lokala evenemang.

– Vi har en inriktning på lokala större evenemang och fanns bland annat på World cup i Ulricehamn för några veckor sedan. Vi brukar också synas kring premiären på Trandansen och på Matfestivalen i Skövde. Där vi kan vara delaktiga är vi ofta också delaktiga. Men det är bondens pengar vi pratar om, och de är vi rädda om.

Inspelningsstart i april

Åter till tv-serien.

Resan och blind-dejten kommer att ta minst 10 minuter och som mest 45 minuter, vilket är tiden det tar att köra till gårdarna som ligger närmast respektive längst bort från mejeriet.

– Vi hoppas på att kunna börja inspelningen av serien i april, sedan ska det produceras och till sist läggas ut på Youtube och andra sociala medier, säger Patrick.

I juryn som väljer ut vilka som ska få chansen att hitta kärleken finns utöver Kunst själv även företagets pr-byrå samt ett antal utvalda på mejeriet.

Hoppas stärka varumärket

För att söka finns två krav: du ska vara singel och över 18 år.

– Någon övre åldersgräns har vi inte satt, utan så länge man känner sig ungdomlig så är man välkommen. Kärleken har ingen ålder, säger Patrick.

Vad hoppas ni denna satsning ska ge?

– Vi tror att vi långsiktigt kan stärka varumärket. Vi är en förhållandevis liten producent, och det är viktigt att folk både regionalt och lokalt känner till oss, säger Patrick Kunst.